روابط بین فردی موثر و رضایت بخش

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
روابط بین فردی موثر و رضایت بخش

با توجه به شرایط جامعه امروزی و تنش های موجود و حاکم بر آن، ارتباط موفق و موثر قطعا یکی از مهمترین ابزارها و تکنیک های ضروری برای هر کسی است تا بتواند با چالش ها و مشکلات کمتری روبرو شود. روابط بین فردی موثر و رضایت بخش

مولفه های رضایت بخش در روابط:

سه مولفه رضایت بخش و خیلی مهم در روابط بین انسان ها وجود دارد:

صمیمیت: درک کردن و درک شدن از جانب طرف مقابل و در میان گذاشتن افکار  و احساسات خصوصی، پیش بینی اعمال احساسی و نزدیکی احساسی و به نوعی می توان گفت که طرفین از ته دل هم خبر داشته باشند.

مراقبت: کمک به رشد و رضایت در فرد مقابل و حساسیت نسبت به نیازها و تجارب فرد مقابل.

آزادی: پذیرش نامشروط داشتن و اینکه در روابط کنترل ها را به حد اقل برسانید. روابط بین فردی موثر و رضایت بخش

مولفه های بسیار مهم در برقراری ارتباط

صداقت: صداقت انعکاسی از صمیمیت است و بنوعی میتوان گفت که سه زبان در ارتباط وجود دارد. (زبان بدن یا دیداری-گفتاری و لحن) که مجموع و هماهنگی این سه حالت را میتوان صداقت نام نهاد که بیشتر به خود آگاهی فرد برمی گردد، در صورتی که ما انسانها بیشتر به زبان گفتاری هم توجه می کنیم.

صراحت: صراحت انعکاسی از صمیمیت است که به صورت کاملا روشن و واضح-مستقیم و عینی است تا شنونده برای درک منظور طرف مقابل به زحمت نیفتد و مجبور نشود که با کنایه و مثال منظورش را برساند.

احترام: احترام برگرفته از آزادی است، یعنی احترام به حفظ حریم شخصی افراد و ارزشمند دانستن فرد مقابل، در واقع مفهوم احترام سلبی است، یعنی در واقع آنچه که نباید در یک ارتباط انجام شود اشاره دارد.

مهارگری: این مساله نیز مصداق و انعکاسی از آزادی است و میزان کنترل و خود مختاری و استقلال فرد در روابط را نشان می دهد.

مهم ترین الگوهای ارتباطی در روابط انسانی

قاطعیت: ارتباطی صادقانه، صریح، واضح، مستقیم و با احترام متقابل و خود مختاری که هر دو طرف ارتباط حالتهای برد –برد را داشته باشند.

پرخاشگری: ارتباطی صادقانه، نیمه صریح(مستقیم و مبهم) و بدون احترام متقابل و دارای حالتی از کنترل گری است.

سلطه گری و فریب کاری: ارتباطی غیر صادقانه،غیرصریح، با حفظ احترام ظاهری و کنترل فرد .

در سلط گری کنترل پنهان و نگاه ابزاری وجود دارد که این مساله ناشی از عدم صداقت و ترس است (ترس از آینده و بر ملا شدن نیات پنهانی).

سلطه پذیری: ارتباطی غیر صادقانه و غیر واضح و حاوی احترام ظاهری و بعضا واقعی.

ناتوانی در ابراز خواسته ها در سلطه پذیر ها باعث شکل گیری خشم پنهان می شود و حالتهای انفجاری را بوجود می آورد و بنوعی منجر به خود تخریبی است و محکوم به خود شکست دهی است.

در بین این الگوهای ارتباطی ذکر شده، جز الگوی قاطعیت که بهترین الگوی رفتاری است، در سایر الگوها رابطه ها محکوم به شکست است و دوام نمی آورد و یا به صورت مخرب ادمه می یابد.

چه موقعی باید از روانشناس و مشاور بهره گرفت؟

با توجه به اهمیت مقوله ارتباط سالم در سطح جامعه و وجود عوامل زمینه ساز برای گرایش فرد به الگوی ارتباطی نادرست و ناسالم،  ضرورت دارد که همه ما بنوعی از مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشیم، لذا هر یک از هموطنان عزیز در صورت وجود هر گونه مشکلی در ارتباط خود با دیگران و یا عزیزان خود و یا سوالی در ارتباط با  این موضوع و بهره بردن از نظرهای متخصصان روانشناسی در این حوزه با روانشناسان و مشاوران متخصص مرکز مشاوره آرامش زندگی، تماس بگیرید تا بتوانید به نحو موثری بتوانند در روابط خود بهترین الگوی رفتاری را داشته باشند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مهارت های زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸