روش های غلبه بر ترس در کودکان

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
روش های غلبه بر ترس در کودکان

رفتار صحیح والدین در برابر ترس کودکان چیست؟

ترس های کودکان، در مقاطع مختلف سنی،  الگوی مختص به خود را دارد. اما اگر ترس، شکل نمادین به خود را داشته باشد، نیازی به نادیده گرفتن آن وجود ندارد. وقتی تشویش کودک آن قدر جدی است که جلوی توانایی های خود را بگیرد، مداخله والدین ضروری است. روش های غلبه بر ترس در کودکان

 ترس های کودکان را ارزیابی کنید:

با کودک در رابطه با ترس هایش صحبت کنید و واکنش های او را در موقعیت هایی که ترسیده است، زیر نظر نظر بگیرید تا آگاهی بیشتری نسبت به ترس های او بیابید.

از کودک بخواهید تا میزان ترسش را مشخص کند:

درجه بندی کردن میزان ترس، به کنترل موثر تر آن کمک خواهد کرد و علاوه بر آن، نیز به شما کمک می کند تا متوجه کاهش شدت ترس کودک شوید.

ترس ها را بر اساس درجه آن ها فهرست کنید:

وقتی کودک در بیان میزان و درجه اضطرابش ماهر شد، ترس های او را به بخش های قابل بررسی تقسیم کنید و سلسله مراتبی از ترس را معین کنید.

به ترس های کودکان بیش از حد واکنش نشان ندهید:

همان طور که نادیده گرفتن ترس های کودکان منطقی نیست، هیچ گاه واکنش بیش از حد نیز به آنها نشان ندهید. اما به یاد داشته باشید که یک پاسخ منطقی به کودک میتواند جلوی پیشرفت ترس او را بگیرد.

مسخره کردن، عصبانی شدن و انتقاد بی موقع اضطراب کودک را افزایش می دهد. برای نمونه جملاتی نظیر” چه بچه ترسویی” و جملات مشابه آن، تاثیرات منفی در بر دارد. زیرا در بسیاری  از موارد، واکنش کودک به این برخوردها، مخفی کردن ترس است نه فراموش کردن آن. درواقع هر په با عصبانیت بیشتری بگویید که فرزندتان از رفتن به طبقه بالا می ترسد، ترس در وجود او بیشتر خواهد شد.

توجه و همدردی بیش از حد نیز نادرست است، و در آغوش گرفتن و نوازش کودک نیز  در پی بروز ترس، این احساس را در او بر می انگیزد که یک خطر واقعی وجود داشته است.

به طور مثال فردی که از گربه خیلی می ترسد، تاکنون فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط صحیحی با حیوانات را نیافته است. والدین این فرد در زمان کودکی اش، با نزدیک شدن به گربه او را در آغوش گرفته و می گفته اند”نترس”، هیچ چیزی نمی تونه تو رو اذیت کنه. در واقع با گفتن این حرف به کودک القا میشد که با این کار گربه نمی تواند به تو نزدیک شود، و این طرز برخورد والدین تصویر خطرناکی از گربه ها  در ذهن کودک باقی گذاشته است.

از کودک حمایت کنید: روش های غلبه بر ترس در کودکان

در مواقع ترس لازم نیست که برای کودکان سخنرانی کنید تا آنها را آرام کنید، بلکه به او اطمینان بدهید به او که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و خودش بتواند محیط را بررسی کند و یا در رابطه با ترس از حیوانات به او الگو برداری و تقلید را آموزش بدهید.

رفتارهای جسورانه را در کودکان تقویت کنید:

کلید کمک به کودکان برای از بین بردن ترس آنها، تحسین و تشویق در انجام رفتارهای جسورانه است. وقتی فرزندتان از کنارتان بر می خیزد، تا با یک حیوان و یا موقعیت جدید روبرو شود، او را تحسین کنید و درباره نحوه برخورد کودک با موقعیت های گوناگون اظهار نظر کنید که این کار باعث می شود تا کودک یک بار دیگر نیز به چنین رفتاری اقدام کند.

راه های خنثی کردن اضطراب را تشخیص دهید و به کودک بیاموزید:

قبل از اقدام به غلبه بر ترس کودکان، اطمینان حاصل کنید تا میزان اضطراب کودک کم شده باشد، زیرا اگر ترس به سرعت تشدید شود، کودک قبل از آنکه نتیجه مقاومت در برابر آن را دریابد، از موقعیت یاد شده فرار خواهد کرد و ترسش بیشتر خواهد شد. پس بنابراین لازم است روشهای کسب آرامش و ریلکسیشن را به کودک بیاموزید.

در رابطه با کودکانی که با ترسهای شدیدتری روبرو هستند، از متخصصان روانشناسی کمک بگیرید تا بتوانید اقدامات تخصصی و پایدارتری جهت کنترل ترسهایشان انجام دهید.

Rate this post
دسته بندی : کودک و نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸