آکرسیا و 3 راهکار برای شکست اهمال کاری

شکست اهمال کاری

در تابستان ۱۸۳۰، «ویکتور هوگو» با یک ضرب‌العجل غیرممکن مواجه بود. دوازده ماه پیش، این نویسنده فرانسوی به ناشرش قول یک کتاب جدید را داده بود. شکست اهمال کاری

اما به‌جای نوشتن، آن سال را صرف پیگیری پروژه‌های دیگر، میزبانی از مهمانان و عقب‌انداختن کارش کرده بود. ناشر به‌تنگ‌آمده از دست «هوگو» با تعیین ضرب‌العجلی در شش‌ماه بعد، واکنش نشان داد. کتاب باید تا فوریه‌ ۱۸۳۱ تمام می‌شد.

«هوگو» برای شکست‌دادن اهمال‌کاری‌اش، نقشه‌ای عجیب ریخت. او تمام لباس‌هایش را جمع کرد و از دستیارش خواست آن‌ها را در یک صندوق بزرگ بگذارد و آن را قفل کند.

بنابراین چیزی برای پوشیدن نداشت به جز یک شال بزرگ که لباس مناسبی برای بیرون‌رفتن نبود! از همین‌رو مجبور شد در اتاق کارش بماند و با سرعت در طول تابستان و پاییز مشغول نوشتن شود.

اثری که بیرون آمد شگفت‌انگیز بود؛ «گوژپشت نوتردام» دو هفته زودتر از پایان ضرب‌العجل، یعنی در ۱۴ ژانویه ۱۸۳۱ منتشر شد.

روانشناس خوب در رشت

مشکل باستانی آکراسیا

انسان‌ها قرن‌هاست که مشغول اهمال‌کاری‌اند. حتی هنرمندان پُرکاری مثل «ویکتور هوگو» از حواس‌پرتی‌های زندگی روزمره ایمن نیستند.

مشکل آن‌چنان فراتر از زمان خاصی است که در واقع، فلاسفه‌ی یونان باستان مانند «سقراط» و «ارسطو» نیز واژه‌ای برای توصیف این نوع رفتار ساختند: آکراسیا.

آکراسیا، مربوط به وقتی است که شما کاری را انجام می‌دهید، با این‌که می‌دانید باید کار دیگری را انجام می‌دادید. بنابراین می‌توان گفت آکراسیا همان اهمال‌کاری یا فقدان خودکنترلی است.

آکراسیا چیزی است که جلوی شما را می‌گیرد تا نتوانید کاری را که شروع کرده‌اید، دنبال کنید و به اتمام برسانید.

چرا باید «ویکتور هوگو» به نوشتن کتابی متعهد شود و سپس آن را بیش از یک سال عقب بیندازد. چرا ما برنامه می‌ریزیم، ضرب‌الاجل تعیین می‌کنیم و به اهدافی متعهد می‌شویم، اما در دنبال‌کردن آن‌ها ناکام می‌مانیم؟

بهترین روانشناس رشت

چرا برنامه می‌ریزیم، اما اقدام نمی‌کنیم؟

یک توضیح برای این‌که چرا آکراسیا بر زندگی ما حکم‌فرماست و اهمال‌کاری ما را به سمت خود می‌کشد، در اقتصاد رفتاری ارائه شده است به‌نام:«ناهماهنگی زمان». ناهماهنگی زمان به این تمایل در مغز انسان اشاره دارد که پاداش بلافاصله را ارزش بیشتری بدهد تا پاداش در آینده.

وقتی برای خودتان برنامه می‌ریزید، مانند تعیین هدفی برای کاهش وزن یا نوشتن کتاب یا یادگیری زبان، درواقع برای آینده‌تان برنامه می‌ریزید. مرکز مشاوره رشت

در حال تجسم وضعیت زندگی‌تان در آینده هستید و وقتی درباره‌ی آینده فکر می‌کنید، برای مغزتان آسان است که ارزش را در انجام کارهایی با منافع بلندمدت ببیند.

ولی وقتی زمان آن برسد که تصمیم به اجرای کاری بگیرید، دیگر مشغول تصمیم‌ برای آینده‌تان نیستید. حالا در لحظه‌ی حال قرار دارید و مغزتان مشغول فکرکردن درباره‌ی خویشتن کنونی است.

پژوهش‌گران هم دریافته‌اند که خویشتن کنونی، واقعاً لذت فوری را دوست دارد نه پاداش بلندمدت. مرکز مشاوره آرامش زندگی

این اتفاق یکی از عللی است که با احساس انگیزه برای ایجاد تغییر در زندگی‌تان به تختخواب بروید، اما وقتی بیدار می‌شوید، می‌بینید که دوباره در الگوهای قدیمی افتاده‌اید.

مغز شما زمانی برای منافع بلند‌مدت ارزش قائل است که در آینده باشد، اما وقتی پای لحظه‌ی حال به میان بیاید، برای لذت فوری ارزش بیشتری قائل است.

به همین دلیل است که توانایی به تأخیر‌انداختن لذت، پیش‌بینی‌کننده‌ی بسیار خوبی برای موفقیت در زندگی است. فهم چگونگی مقاومت در مقابل کشش لذت فوری، لااقل به‌صورت گه‌گاه، ممکن است به شما کمک کند شکاف بین خودتان و جایی‌که می‌خواهید باشید را کم‌تر کنید.

چارچوبی که برای شکست اهمال‌کاری لازم دارید. بهترین مشاور رشت

3 راهکار برای شکست اهمال کاری

 

راهبرد ۱: کارهای آینده‌تان را طراحی کنید

وقتی «ویکتور هوگو»، لباس‌هایش را دور از دسترس قرار داد تا بتواند روی نوشتن تمرکز کند، داشت چیزی را طراحی می‌کرد که روان‌شناسان به آن «ابزار تعهد» می‌گویند.

ابزار تعهد انتخابی است که در حال می‌کنید تا کارهایتان را در آینده کنترل ‌کند. راهی است برای محدود‌کردن شما به عادات خوب و منع‌تان از عادات بد.

راه‌های بسیاری برای ساختن یک ابزار تعهد وجود دارد. می‌توانید برای کاهش پُرخوری، غذا را در بسته‌های کوچک و جدا بخرید و نه به‌شکل عمده.

می‌توانید داوطلبانه درخواست کنید در فهرست ممنوع‌الورودهای یک قمارخانه یا یک سایت پوکر آنلاین قرار بگیرید تا از افتادن روی دور قمار در آینده جلوگیری کنید.

حتی شنیده‌ام ورزشکارانی که ناچارند برای یک مسابقه سر وزن خاصی برسند، کیف پول‌شان را در هفته‌ی پیش از وزن‌کشی در خانه می‌گذارند تا وسوسه نشوند فست‌فود بخورند.

شرایط متفاوت است، اما پیام یک‌سان است: ابزارهای تعهد، می‌توانند کمک کنند کارهای آینده‌تان را طراحی کنید.

راه‌هایی پیدا کنید تا رفتار آینده‌تان را از قبل خودکار کنید، به‌جای آن‌که روی قدرت اراده در لحظه‌ی حال حساب باز کنید. معمار کارهای آینده‌تان باشید، نه قربانی‌اش.

شکست اهمال کاری

راهبرد ۲: اصطکاک شروع را کم کنید

احساس گناه و درماندگی اهمال‌کاری معمولاً از درد انجام کار بدتر است. به‌تعبیر «الایزر یادکوفسکی» «در محاسبه‌ی لحظه به لحظه، در میانه‌ی کاربودن معمولاً کمتر از در میانه‌ی اهمال‌کاری‌بودن دردناک است».

پس چرا باز هم اهمال‌کاری می‌کنیم؟ چون در حال کار بودن نیست که سخت است، شروع کار دشوار است. اصطکاکی که مانع اقدام می‌شود معمولاً در شروع کار است.

وقتی شروع می‌کنید، اغلب انجام کار برایتان کمتر دردناک است. به‌همین خاطر است که وقتی در حال شروع یک رفتار جدید هستید، بهتر است به ایجاد عادت شروع‌کردن فکر کنید، تا این‌که نگران موفقیت یا شکست این عادت جدید باشید.

باید به‌طور مداوم، اندازه‌ی عادت خود را کاهش دهید. همه‌ی تلاش و انرژی‌تان را در ساخت یک آئین جدید بگذارید و کاری کنید که تا حد امکان، شروع‌کردنش آسان باشد. تا وقتی بر هنر حاضرشدن در کار مسلط نشده‌اید، نگران نتایج آن نباشید.

مرکز مشاوره رشت

راهبرد ۳: از نیت انجام استفاده کنید

نیت انجام، وقتی است که شما نیت خود را به انجام یک رفتار خاص در یک زمان خاص در آینده اعلام می‌کنید؛ مثلاً «در روز {تاریخ} در {مکان} در ساعت {زمان} حداقل ۳۰ دقیقه ورزش خواهم کرد».

صدها پژوهش وجود دارد که نشان می‌دهد چطور نیت انجام روی همه‌چیز از جمله عادات ورزشی یا تزریق واکسن آنفلوانزا تأثیر مثبت دارد. مرکز مشاوره رشت

در پژوهشی مربوط به واکسن آنفلوانزا، پژوهش‌گران گروهی شامل ۳۲۷۲ از کارکنان یک شرکت در غرب آمریکا را زیر‌نظر گرفتند و دریافتند که آن‌هایی که تاریخ و ساعت مشخص برنامه‌شان برای تزریق واکسن آنفلوانزا را جایی نوشته بودند، احتمال بسیار بیشتری داشت که هفته‌های بعد، آن را انجام دهند.

به‌نظر ساده می‌رسد که بگوییم برنامه‌ریزی‌کردن کارها پیش از موعد، ممکن است تفاوت ایجاد کند، اما نیت انجام ممکن است باعث افزایش ۲ یا ۳ برابری احتمال انجام کار در آینده می‌شود. مرکز مشاوره رشت

شکست اهمال کاری

مبارزه با آکراسیا

مغز ما پاداش فوری را به نتایج بلندمدت ترجیح می‌دهد. این صرفاً از پیامدهای نحوه‌ی کار ذهن ما است. در شرایطی که این تمایل وجود دارد، ما اغلب ناچاریم به راهبردهایی دیوانه‌وار دست بزنیم تا کارهای‌مان به انجام برسند.

مثل وقتی‌که «ویکتور هوگو» تمام لباس‌هایش را در صندوق قفل‌ شده قرار داد تا بتواند یک کتاب بنویسد. اما من بر این باورم که اگر اهداف‌تان برایتان مهم هستند ارزشش را دارد که ابزارهای تعهد را بسازید.

«ارسطو» عبارت «انکراتیا» را به‌عنوان متضاد «آکراسیا» ساخت.

درحالی‌که «آکراسیا» به تمایل ما به قربانی‌شدن در مقابل اهمال‌کاری اشاره دارد، «انکراتیا» یعنی «قدرت‌داشتن روی خود». طراحی کارهای آینده، کاهش اصطکاک شروع رفتار و استفاده از نیت انجام، قدم‌هایی ساده هستند که می‌توانید بردارید تا با «انکراتیا» زندگی راحت‌تری داشته باشید.

دسته بندی : مطالب عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *