تیکه انداختن همسر – چرا همسران به طعنه زدن روی می‌آورند؟

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
تیکه انداختن همسر
تیکه انداختن همسر یا طعنه زدن همسر و با کنایه صحبت کردن به جای گفتن یک دلخوری یا درخواست به‌صورت مستقیم، اتفاق تقریبا رایجی در زندگی‌های مشترک است.
این کار نه تنها باعث دلخوری زوجین از یکدیگر می‌شود بلکه تیکه انداختن همسر می‌تواند باعث احساس جدا بودن عاطفی و حس تنهایی و بی‌پشتوانه بودن را برای همسران به همراه داشته باشد.
در این نوشته از مجله روانشناسی آرامش رندگی به این موضوع خواهیم پرداخت که تیکه انداختن همسر چرا رخ می‌دهد و این کار چه عواقبی را برای زندگی مشترک در پی خواهد داشت. آیا تکه انداختن به همسر برای اصلاح رفتارش، مفید است یا بیشتر آسیب‌ز خواهد بود؟

چرا تیکه انداختن رایج شد؟

لازم است به پاسخ این سوال بپردازیم که چه چیزی باعث می‌شود که طعنه‌زنی در فرهنگ ما به خصوص در رابطه زن و شوهر -که به صورت تیکه انداختن همسر مشاهده می‌شود – که قاعدتا جزو صمیمی‌ترین روابط انسانی است، رایج ‌شود؟
برای پاسخ ضروری است نگاهی به گذشته داشته باشیم.
کودکی را در نظر بگیرید که در حال بازی است و ناگهان زمین می‌خورد و آسیب می‌بیند. کودک در حالی که درد دارد و ناراحت است دنبال والدین خود می‌دود که برای او منبع حمایت و محبت هستند.
برخورد درست و مناسب در این موقعیت این است که والدین دردی که کودک تحمل می‌کند ارزش ببخشند و جملاتی مثل:
  • می‌دانم که درد داری
  • خیلی سخته که داری درد می‌کشی
  •  حتما واست خیلی درد می‌کنه

و…بگویند. در کنار او باشند و به او محبت کنند تا کودک احساس کند در مشکل و درد خود تنها نیست و والدینش از او حمایت می‌کنند و حامی او هستند.

اما عموما به جای همچین برخوردی مشاهده می‌شود که والدین در وهله اول درد کودک را انکار می‌کنند و جملاتی به زبان می‌آورند که کودک احساس می‌کند درک نشده و تنها است. ازجمله:
  • حالا چیزی نشده که
  • زخم نشدی که
  • زخمت بزرگ نیست
  • بزرگ می‌شی یادت می‌ره
  • لوس نشو
  • مرد که گریه نمی‌کنه

طعنه زدن به عنوان پاسخی برای احساسات اساسی

بر اساس مثال‌های گفته شده به نظر شما برای کودک چه اتفاقی می‌افتد؟ با تکرار این موقعیت کودک با درد خود تنها می‌ماند و یاد می‌گیرد که افرادی که باید برای او حمایت‌گر باشند، برطرف کننده نیاز او به حمایت و محبت نیستند.

آیا کودک از نیاز به حمایت و محبت دست می‌کشد؟ خیر! چون این دو نیاز، از نیازهای بنیادی انسان محسوب می‌شود و هیچ فردی نمی‌تواند از نیازهای بنیادی دست بکشد.

در عوض کودک به بزرگ‌سالی تبدیل می‌شود که در روابط عاطفی و صمیمی نیاز خود به محبت و حمایت را به طرق غیرمستقیم برآورده می‌کند. طعنه زدن از جمله این روش‌های غیرمستقیم است که در زندگی مشترک به صورت تکه انداختن همسر یا طعنه زدن همسر خود را نشان می‌دهد.

تکه انداختن همسر

چرا زوج‌ها تیکه انداختن به همسر را ادامه می‌دهند؟

روش‌های غیرمستقیم مانند طعنه زدن و تکه انداختن اغلب بی‌نتیجه است و فرد را به منظور دلخواه نمی‌رساند اما چون روش دیگری بلد نیست، آن را ادامه می‌دهد.

نرسیدن به منظور دلخواه و برآورده نشدن نیاز باعث ناامیدی، خشم و غمگینی بیشتر و تکرار این چرخه، باعث ایجاد فاصله بیشتر و بیشتر بین زوج‌ها می‌شود.

آن طرف ماجرا هم وضع بهتری ندارد، همسری که با پیام‌های طعنه‌آمیز از سوی شریک خود مواجه می‌شود، متوجه نمی‌شود که همسرش در واقع چه می‌خواهد و دنبال چه چیزی است و تنها شاهد پیام‌هایی با مضمون زیر سوال بردن، بی‌ارزش و بی‌کفایت بودن از سمت همسر خود است که او را گیج، شرمگین و خشمگین می‌کند.

در نهایت زوج‌ها در چرخه معیوبی از تعاملات نادرست گرفتار می‌شوند و در حالی که خواسته‌شان از همدیگر نزدیکی عاطفی و حمایت روانی است، ناخواسته بذر دوری و دلسردی و ناامیدی از هم را در دل هم می‌کارند.

استفاده از جملاتی ساده به جای کنایه‌زدن

خوب است که یاد بگیریم به صورت بالغانه گفتگو کنیم ومستقیم حرف زدن و از نیازهای خود گفتن را امتحان کنیم. شاید در شروع این جملات و این طرز حرف زدن بی‌مورد، ناکارآمد یا تصنعی و مسخره به نظر برسد اما با انجام دادن آن و تبدیل آن به یک شیوه سالم گفتگو تغییرات را شاهد خواهید بود.

گفتن این جمله ساده که من ناراحتم (یا فلان احساس را دارم)، برای احساس خود دلیل بیاوریم (وقتی در جمع راجع به من این طور صحبت کردی من ناراحت شدم) و انتظار خود را شفاف بیان کنیم (انتظار داشتم که حواست به حساسیت‌های من باشد)، یک گفتگویی است که فرد به صورت شفاف احساس خود را بیان کرده، دلیل احساس خود را گفته و انتظار خود را نیز شرح می‌دهد. نمونه‌ای از یک گفتگوی کامل به جای تیتیکه انداختن همسرکه انداختن همسر و یا طعنه زدن!

تکه انداختن همسر

اگر با همسر خود دچار همچین مشکلی هستید می‌توانید با کمک یک زوج درمانگر خوب به حل این مساله در زندگی مشترک خود بپردازید و کیفیت زندگی مشترک خود را بالاتر ببرید.

 

مطالب پربازدید دیگر:

ناتوانی در گفتگو با همسر

7 اشتباه بزرگ در زندگی مشترک + راه حل آنها

بررسی دلایل علمی ازدواج ناموفق

درباره اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

4/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : روابط،خانواده و ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸