مشاور افسردگی در رشت

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
مشاور افسردگی در رشت

افسردگی (ِDepression) یک بیماری یا اختلال پزشکی رایج و جدی است که بر احساس ، نحوه تفکر و عملکرد شما تأثیرات منفی می گذارد . خوشبختانه این اختلال با کمک گرفتن از یک مشاور افسردگی در رشت قابل درمان است . افسردگی باعث احساساتی چون غم و اندوه و یا از بین رفتن تمایل شما به فعالیت هایی می شود كه قبلاً از انجام آن ها لذت می بردید. این موضوع می تواند به مشکلات عاطفی و جسمی مختلفی منجر شود و بازده شما را در محل کار و خانه کاهش دهد .

 

افسردگی در هر سال ، از هر 15 بزرگسال ، یک نفر (حدود 7/6 درصد)  را تحت تأثیر قرار می دهد . و از هر شش نفر یک نفر (حدود 16.6٪) در دوره ای از زندگی خود افسردگی را تجربه خواهد کرد. افسردگی می تواند در هر زمان رخ دهد ، اما به طور متوسط ، اولین بار در اواخر نوجوانی تا اواسط 20 سالگی ظاهر می شود . گفته می شود زنان بیش از مردان دچار اختلال افسردگی می شوند . برخی مطالعات نشان می دهد که یک سوم زنان در طول زندگی خود یک دوره افسردگی اساسی را تجربه می کنند . در صورت داشتن افسردگی در بستگان درجه یک (والدین / فرزندان / خواهر و برادر) امکان انتقال آن بصورت وراثتی نیز وجود دارد (تقریباً 40٪) . بهترین مرکز مشاوره رشت به شما توصیه می‌کند : در صورتی که علائم و یا نشانه هایی از افسردگی در خود مشاهده می ‌کنید ، در اسرع از مشاور افسردگی در رشت کمک بگیرید و نگذارید این بیماری به مراحل شدیدتر خود برسد .

 

علائم افسردگی:

علائم افسردگی بسته به درجه آن (خفیف تا شدید) متفاوت است و می تواند یک یا چند مورد از لیست زیر را شامل شود :

احساس غمگینی یا داشتن روحیه افسرده

از دست دادن علاقه یا هیجان برای انجام فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردید

کاهش یا افزایش اشتها و بالطبع تغییرات وزنی که ارتباطی با رژیم غذایی ندارد

مشکلات خواب و یا خواب زیاد

کاهش و از دست دادن انرژی و یا افزایش احساس خستگی

افزایش فعالیت های جسمی بی هدف ( به طور مثال آرام و قرار نداشتن ، آرام گام برداشتن و …) و یا کندی و سستی در انجام حرکات یا گفتار (این تغییر رفتارها باید به حدی زیاد باشد که توسط اطرافیان قابل مشاهده و تشخیص باشد)

احساس بی ارزش بودن یا بی دلیل احساس گناه داشتن

مشکلاتی در فکر کردن ، تمرکز کردن و یا تصمیم گیری

افکار مرگ یا خودکشی

 

برای تشخیص افسردگی  علائم باید حداقل دو هفته طول بکشند و عملکرد شما نسبت به رفتار معمولیتان قابل مشاهده باشد .

همچنین ، برخی از شرایط پزشکی (به طور مثال : مشکلات تیروئید ، تومور های مغزی و یا کمبود ویتامین ها) می توانند علائم افسردگی را تقلید کنند بنابراین مهم است که قبل از تشخصی افسرگی ، علت های پزشکی عمومی را که سبب این علائم می شوند ، رد کنیم .

مشاور افسردگی در رشت

مشاور افسردگی در رشت چگونه افسردگی را درمان می کند؟

می توان گفت افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی موجود است . حدودا 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی ، در نهایت به درمان پاسخ خوبی می دهند . تقریبا همه ی بیماران مبتلا به افسردگی تا حدودی از علائم خود راحت می شوند .

قبل از تشخیص یا درمان افسردگی توسط دکتر روانشناس در رشت ، یک متخصص بهداشت یا دکتر عمومی باید ارزیابی دقیق از جمله مصاحبه و معاینه بدنی را انجام دهد . حتی ممکن است آزمایش خون هم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که افسردگی به دلیل بیماری های پزشکی مانند مشکل تیروئید یا کمبود ویتامین نیست .

 

دارو های افسردگی :

داروهای شیمیایی ممکن است به افسردگی فرد کمک کند و در درمان او نقش داشته باشد . به طور کلی داروهای ضد افسردگی هیچ تاثیر تحریک کننده ای بر روی افرادی که افسردگی را تجربه نمی کنند ، ندارند .

داروهای ضد افسردگی ممکن است طی یک یا دو هفته اول استفاده، باعث بهبود بیمار شوند اما نتیجه ی اصلی آن ها طی دو یا سه ماه اول مصرف دیده می شود . اگر بیمار پس از چند هفته احساس بهبودی کند و یا هیچ بهبودی نداشته باشد ، روانپزشک وی می تواند دوز دارو را تغییر دهد یا داروی ضد افسردگی دیگری اضافه یا جایگزین کند . گاهی در شرایط خاص سایر داروهای روانگردان ممکن است مفید باشد. اگر دارویی مؤثر نیست یا عوارض جانبی دارید ، باید به مشاور افسردگی در رشت خود اطلاع دهید .

 

روان درمانی :

روان درمانی یا “گفتگو درمانی” گاهی به تنهایی برای درمان افسردگی خفیف استفاده می شود . برای افسردگی متوسط ​​تا شدید ، روان درمانی اغلب همراه با داروهای ضد افسردگی استفاده می شود . مشخص شده است که رفتار درمانی شناختی (CBT) در درمان افسردگی مؤثر است . درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می کند تا تفکر تحریف شده و منفی خود را با تغییر در افکار و رفتارها به شیوه ای مثبت تر، بهبود یابد . درمان افسردگی با روش ها و رویه های متفاوات مانند طرحواره درمانی، درمان شناختی و رفتاری افسردگی، واقعیت درمانی و… انجام می‌پذیرد. در کنار این روش های درمان، در مواردی هم از داروهای ضد افسردگی همراه با روان درمانی استفاده می ‌شود . مشاور افسردگی در رشت بر اساس اطلاعاتی که شما از علائم و نشانه هایتان به او می دهید ، می ‌تواند شدت و نوع افسردگی شما را تشخیص دهد . سپس با توجه به شخصیت و توانایی ‌های شما یک راه درمانی مناسب را تجویز کند .

 

روان درمانی ممکن است فقط فرد را درگیر کند ، اما ممکن است دیگران را نیز شامل شود . به عنوان مثال ، خانواده یا زوج درمانی می تواند به رفع مشکلات موجود در این روابط نزدیک کمک کند . مشاور افسردگی در رشت طی گروه درمانی ، افراد مبتلا به بیماری های مشابه را در یک محیط حمایتی جمع می کند که این خود می تواند به شرکت کننده کمک کند تا یاد بگیرد که دیگران در شرایط مشابه، چگونه با مشکلاتشان کنار می آیند .

 

بسته به شدت افسردگی ، درمان ممکن است چند هفته یا خیلی بیشتر طول بکشد . در بسیاری از موارد ، می توان در طی 10 تا 15 جلسه پیشرفت چشمگیری را مشاهده نمود .

روانپزشکان معمولاً به بیماران توصیه می کنند که شش ماه یا بیشتر پس از بهبود علائم ، به مصرف دارو ادامه دهند .

 

خودیاری و کنار آمدن

تعدادی از کارها وجود دارد که می تواند به مردم در کاهش علائم افسردگی کمک کند . برای بسیاری از افراد ، ورزش منظم به ایجاد احساس مثبت و بهبود خلق و خو کمک می کند . خواب منظم و با کیفیت و کافی به طور منظم ، داشتن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل نیز می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند .

 

افسردگی یک بیماری واقعی است اما کمک برای مقابله با آن در دسترس است. با تشخیص و درمان مناسب ، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به افسردگی ، بر آن غلبه می کنند . اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید ، اولین قدم مراجعه به دکتر مشاور افسردگی در رشت است . با در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و درخواست ارزیابی کامل کنید . این آغازی برای رسیدگی به نیازهای بهداشت روان شماست .

 

اختلال های مرتبط :

افسردگی پیش / پس از زایمان

افسردگی فصلی (اختلال عاطفی فصلی نیز نامیده می شود)

اختلالات دو قطبی

اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا)

اختلال پیش از قاعدگی (PMDD)

اختلال بی نظمی خلق اخلالگر

 

 

مشاور افسردگی در رشت

 

اختلال قبل از قاعدگی (PMDD) :

یک زن مبتلا به اختلال قبل از قاعدگی (PMDD) حدود یک هفته قبل از شروع قاعدگی علائم شدید افسردگی ، تحریک پذیری و تنش را دارد .

علائم شایع آن شامل نوسانات خلقی ، تحریک پذیری یا عصبانیت ، خلق افسرده و اضطراب یا تنش است . علائم دیگر ممکن است شامل کاهش علاقه به فعالیت های معمول ، مشکل در تمرکز ، کمبود انرژی یا خستگی آسان ، تغییر اشتها با ولع مصرف مواد غذایی خاص ، اختلال در خواب یا خواب بیش از حد ، یا احساس فشار بیش از حد یا کنترل نشدن باشد . علائم بدنی ممکن است شامل حساسیت یا تورم پستان ، درد مفاصل یا عضلات ، احساس “نفخ شکم” یا افزایش وزن باشد . علائم مذکور منجر به پریشانی قابل توجه و مشکلات عملکرد منظم یا تعاملات اجتماعی می شود .

PMDD با داروهای ضد افسردگی ، قرص های ضد بارداری یا مکمل های غذایی قابل درمان است . رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی ، مانند کاهش کافئین و الکل ، خواب کافی و ورزش و تمرین روش های آرام سازی ، می توانند به بهبود این اختلال کمک کنند . اگر علائم این اختلال را در خود می بینید و نیازمند اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال پیش از قاعدگی هستید ، ما به شما پیشنهاد میکنیم که با مشاور افسردگی در رشت تماس گرفته و از مبتلا بودن به این بیماری اطمینان خاطر حاصل کنید و برای درمان آن و یا کاهش علائمش به کمک مشاور افسردگی در رشت چاره ای بیاندیشید .

تفاوت سندرم پیش از قاعدگی و اختلال پیش از قاعدگی:

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) شبیه PMDD است از آنجا که علائم هفت تا 10 روز قبل از شروع قاعدگی زنان رخ می دهد. با این حال ، PMS علائم کمتر و سبک تری نسبت به PMDD دارد .

 

اختلال بی نظمی خُلق اخلال گر

اختلال بی نظمی در خلق و خو وضعیتی است که در کودکان و جوانان از 6 تا 18 سال رخ می دهد . این اختلال یک تحریک پذیری مزمن و شدید است که منجر به طغیان شدید و مکرر مزاج می شود . طغیان مزاج می تواند کلامی باشد یا می تواند شامل رفتاری مانند پرخاشگری جسمی نسبت به افراد یا اموال باشد . این طغیان ها به طور قابل توجهی متناسب با شرایط نیستند و با سن رشد کودک سازگار نیستند در بین این سرکشی ها ، تقریباً هر روز روحیه کودک به طور مداوم تحریک پذیر یا عصبانی است . این خلق و خو توسط دیگران مانند والدین ، ​​معلمان و همسالان قابل توجه است .

 

به منظور تشخیص این اختلال ، علائم باید حداقل به مدت یک سال و حداقل در دو محل رخ بدهند (مانند در خانه ، مدرسه ، با همسالان) و همچنین باید قبل از 10 سالگی آغاز شوند . اختلال تنظیم نظم خلقی در مردان بسیار بیشتر از زنان است . این بیماری ممکن است همراه با سایر اختلالات از جمله افسردگی اساسی ، نقص در توجه / بیش فعالی ، اضطراب باشد .

 

اختلال بی نظمی در خلق و خو می تواند تأثیر قابل توجهی در توانایی کودک و همچنین تأثیر قابل توجهی نیز بر خانواده داشته باشد . تحریک پذیری مزمن و طغیان مزاج می تواند زندگی خانوادگی را مختل کند ، ایجاد و یا برقراری دوستی برای کودک / جوانان را دشوار کند و در مدرسه مشکل ایجاد کند . درمان آن توسط مشاور افسردگی در رشت معمولاً شامل روان درمانی و  یا داروها است .

 

 

منابع :

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), Fifth edition. 2013

Kessler, RC, et al. Lifetime Prevalence and Age-of-Onset Distributions of DSM-IV Disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry. 2005;62(6):593602.

5/5 - (4 امتیاز)
دسته بندی : خدمات

علائم افسردگی چیست؟

علائم افسردگی بسته به درجه آن (خفیف تا شدید) متفاوت است و می تواند یک یا چند مورد را شامل شود بعضی از آنها مانند:احساس غمگینی یا داشتن روحیه افسرده _ از دست دادن علاقه یا هیجان برای انجام فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردید _ کاهش یا افزایش اشتها و بالطبع تغییرات وزنی که ارتباطی با رژیم غذایی ندارد _ مشکلات خواب و یا خواب زیاد

آیا داروهای ضدافسردگی عوارض دارد؟

داروهای شیمیایی ممکن است به افسردگی فرد کمک کند و در درمان او نقش داشته باشد . به طور کلی داروهای ضد افسردگی هیچ تاثیر تحریک کننده ای بر روی افرادی که افسردگی را تجربه نمی کنند ، ندارند .

با کسی که میخواهد خودکشی کند چگونه رفتار کنیم؟

بهترین مرکز مشاوره رشت به شما توصیه می‌کند : در صورتی که علائم و یا نشانه هایی از افسردگی در خود یا دیگران مشاهده می ‌کنید ، در اسرع از مشاور افسردگی در رشت کمک بگیرید و نگذارید این بیماری به مراحل شدیدتر خود برسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸