تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان

آیا گرمای هوا می‌تواند باعث اخلال در سلامت روان شود؟ آیا شما هم تاکنون متوجه شده‌اید که وقتی هوا گرم می‌شود، کم حوصله شده و پرخاشگر می‌شوید؟ در این نوشته تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطالعات جدید محققان بیانگر آن است که گرمای هوا می‌تواند سلامت روانی انسان را مختل کرده و فرد را تحت فشار قرار دهد.

پژوهشگران طی مطالعات خود دریافتند؛ در حالی که گرمای بی‌سابقه‌ای در تابستان امسال تجربه می‌شود، این موضوع می‌تواند افراد را تا حد زیادی تحت فشار قرار داده و تحمل این شرایط به طور ویژه برای کسانی که مشکلات سلامت روان دارند، دشوار باشد.

بررسی تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان

دکتر عاصم شاه، معاون اجرایی دانشکده روانپزشکی و علوم رفتاری در کالج پزشکی بیلور هیوستون در این رابطه اذعان داشت:

مطالعات ما نشان می‌دهد شدت همه بیماری‌‌های روانی با بیشتر شدن گرما افزایش می‌یابند. این موضوع طبیعی است زیرا گرمای محیط منجر به خستگی، تحریک ‌پذیری و اضطراب بیشتر شده و می‌تواند دوره‌های افسردگی را تشدید کند.

بررسی های این تیم مطالعاتی همچنین نشان داد: گرمای بیش از حد می‌تواند باعث افزایش عصبانیت، تحریک پذیری، پرخاشگری، ناراحتی، استرس و خستگی شود.

از این رو می‌توان ادعا کرد که تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان موضوعی جدی است.

 

مطالب پرطرفدار دیگر:

علایم و درمان اضطراب – گفتگوی دکتر مهرداد نامدار با برنامه سیمای خانواده

تست افسردگی آنلاین

علایم افسردگی در مردان – آقایان چگونه افسردگی را بروز میدهند؟

 

دکتر عاصم شاه در این رابطه توضیح داد: گرما روی سروتونین، انتقال دهنده عصبی که خلق و خو را تنظیم می‌کند، تاثیر منفی داشته و منجر به کاهش سطح شادی و افزایش سطح استرس و خستگی می‌شود.

در این میان آسیب ‌پذیرترین گروه‌‌ها شامل افرادی هستند که از قبل درگیر مشکات روانی بوده و افرادی که از مواد مخدر و الکل استفاده می ‌کنند نیز در خطر قرار دارند.

زیرا مخصوصاً  کسانی که از الکل استفاده می‌کنند، باید در روزهای گرم بیشتر آب نوشیده و بیشتر هیدرامرته شوند زیرا ترکیب الکل با گرمای محیط خطرناک بوده و بدن فرد به آب بیشتری نیاز دارد.

مطالعات این تیم مطالعاتی درباره تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان همچنین نشان داد: افزایش گرما می‌تواند مشکلات سلامت روان را حادتر  کرده و سبب واکنش‌هایی از جمله رفتار پرخاشگرانه و مه‌ آلودگی ذهنی شده و در بدترین حالت ممکن است سردرگمی و عدم درک فرد از محیط رخ دهد.

در روزهای گرم چه کاری می‌توان انجام داد؟

محققان این تیم مطالعاتی توصیه می‌ کنند: در روزهای گرم سال آب مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و در فضای باز سعی کنید از پوششی برای سر خود استفاده و در صورت تداوم حضور در هوای گرم، روی سرتان آب بریزید تا خنک شود و سعی کنید حتی المقدور در سایه بمانید.

اگر دارو مصرف می کنید، قبل از مصرف داروی خود در زمان حضور در محیط دارای گرمای بیش از حد، با پزشک مشورت کنید.

تاثیر گرمای هوا بر سلامت روان

 

برخی از داروهای اعصاب مانند لیتیوم، ممکن است به خوبی با گرما تطبیق پیدا نکنند. بررسی های پیشین نشان می‌دهند لیتیوم از طریق کلیه ها عبور می‌کند، بنابراین اگر به میزان زیادی عرق کنید، سطح دارو می‌تواند در بدنتان دارای نوسان باشد.

کودکان به دلیل عدم بلوغ جسمی و شناختی، جمعیتی آسیب پذیرتری نسبت به بزرگسالان هستند. از سوی دیگر آن ها با گذراندن زمان بیشتری در خارج از منزل، در معرض آلاینده ها و آلرژن های بیشتری قرار می‌گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مطالب عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸