تاثیر خیانت بر فرزندان زوجینی که مرتکب خیانت شده اند

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
تاثیر خیانت بر فرزندان
خیانت از آن اتفاقات زندگی زناشویی است که نه تنها گریبان‌گیر زوجین می‌شود، بلکه آثار آن بر فرزندانشان نیز قابل ملاحظه است. تاثیر خیانت بر فرزندان می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از رفتارها شود که بروز پیدا میکنند.
احساس شرم، از دست دادن اعتماد، سردرگمی، رنجش، احساس دوگانگی نسبت به والدین خیانتکار و رفتارهای غیراخلاقی از تجربیات رایج فرزندانی است که والدین آنها مرتکب خیانت شده اند. این مسائل می تواند در کودکان در هر سنی، از کودکان نوپا گرفته تا بزرگسالان  آشکار شود.

همه افراد یک خانواده به یک شکل تحت تأثیر یک رابطه قرار می گیرند. چه دیدن والدینی باشد که عصبانی و ناراحت از خیانتی است که به او شده، چه دیدن شریک خیانتکار که احساس گناه می کند، مهم است که به خاطر داشته باشید که اینها برای همه، به خصوص بچه های کوچک، احساسات بزرگی هستند.
خیانت ممکن است مانند یک ضربه مرگبار به یک رابطه به نظر برسد، چه تصمیم بگیرید که با هم بمانید یا نه، هنوز هم باید احساسات بسیار واقعی (و خام) را که فرزندتان در مورد آن  دارد را بررسی کنید.

حتی اگر به نظر می رسد که هیچ بازگشتی در رابطه وجود ندارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که حتی در میانه چنین آشفتگی، نقش شما نقش یک والدین است. از این گذشته، نیازهای فرزند شما در اولویت قرار دارند.

بنابراین هنگام پیشبرد زندگی خود، مطمئن شوید که سلامت عاطفی کودک خود را در اولویت قرار می‌دهید و عواقب آن را که خیانت راه خود را به یک رابطه باز می کند، درک کنید تا بتوانید به فرزندتان کمک کنید تا احساسات خود را مدیریت کند.

آنها ممکن است احساس رها شدن کنند

حتی اگر هر دو والدین هنوز در یک خانه زندگی می کنند، این موضوع مانع بروز احساسات منفی، که رایج ترین آنها احساس رها شدن است، نمیشود.
وقتی والدینی دچار انحراف می شوند، این احساس اغلب توسط کودک به عنوان رها شدن ترجمه می شود. احساس رها شدن منجر به بی اعتمادی می شود و کودک از آن والد دور می شود و برای والدینی که خیانت نکرده ارزش بیشتری قائل می شود.

تاثیر خیانت بر فرزندان

تاثیر خیانت بر فرزندان

آنها ممکن است احساس کنند که باید “برنده” والدین خیانتکار شوند

بچه‌ها چه عمدی و چه غیرعمدی، اغلب اتفاقات خانه را درونی می‌کنند و مهم‌تر از آن، رابطه شما را درونی می‌کنند. بنابراین حتی اگر آنها هیچ ربطی به خیانت ندارند، ممکن است فرزند شما احساس مسئولیت کند تا دوباره مشکلات بین شما و شریک زندگی تان حل شود.
کودکان باهوش هستند و به تغییرات رفتار والدین خود واکنش نشان می دهند – اگر آنها رفتار متفاوتی از قبیل غمگینی، عصبانیت یا سکوت ببینند، تأثیر عمیقی بر آنها خواهد داشت.
آنها ممکن است احساس کنند که باید به والدین «غمگین» کمک کنند تا دوباره خوشحال شوند یا محبت والدین خیانتکار را به دست آورند. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما این مسئولیت غیر ضروری را بر عهده نمی گیرد و روی کمک به او در این دوران سخت تمرکز کنید.

خیانت والدین آنها را وادار کند که همه چیز را زیر سوال ببرند

وقتی یکی از والدین خیانت می‌کند، می‌تواند باعث شود فرزندتان به این فکر کند که چه چیزی در رابطه شما واقعی است و چه چیزی نیست.
یک تاثیر خیانت بر فرزندان این است که می تواند باعث شود کودک ثباتی را که در خانه احساس می کند زیر سوال ببرد. به همین دلیل است که باید سخت تلاش کنید تا اطمینان حاصل کنید که فرزندتان هم از سوی شما و هم توسط شریک زندگیتان احساس ثبات (و دوست داشتنی بون) می کند.
مطمئن شوید که به سؤالات آنها پاسخ می دهید و به آنها زمان لازم را برای رسیدگی به موضوعی که واقعاً یک مسئله بزرگسال است، اختصاص دهید.

احتمال خیانت در آینده بیشتر است

نه تنها یک رابطه عاشقانه می تواند یک رابطه را تا هسته اصلی بشکافد، بلکه می تواند زمینه را برای روابط آینده فرزند شما نیز فراهم کند. بسته به روشی که با آن برخورد می‌شود، خیانت می‌تواند تأثیر طولانی‌مدتی بر کودکان داشته باشد.
مطالعات نشان می دهد که کودکانی که در خانواده آنها خیانت رخ داده است، دو برابر بیشتر احتمال دارد که خودشان خیانت کنند.
مطالعه “پیشینه خانوادگی و تمایل به درگیر شدن در خیانت” نشان داد که فرزندان والدینی که مرتکب خیانت شده اند در بزرگسالی نیز بیشتر احتمال دارد خیانت کنند.

تاثیر خیانت بر فرزندان

تاثیر خیانت بر فرزندان

آنها ممکن است از وفاداری به هر یک از والدین بترسند

وقتی رابطه‌ای اتفاق می‌افتد، اغلب احساس می‌شود که یک آدم خوب (کسی که به او خیانت شده) و یک آدم بد (کسی که خیانت کرده است) وجود دارد. اما همه چیز همیشه سیاه و سفید نیست. برای بچه هایی که هر دو والدین خود را دوست دارند، این موضوع آنها را در موقعیتی خاص قرار می دهد که سعی می کنند احساسات خود را هدایت کنند.
به این ترتیب، ممکن است در مورد اینکه به چه کسی اعتماد کنند، و مهمتر از آن، به چه کسی عشق خود را نشان دهند، مطمئن نباشند.
آنها ممکن است احساس خیانت و سردرگمی در مورد وفاداری کنند. اگر به آنها آموزش داده شده است که صادق باشند و به احساسات دیگران اهمیت دهند، ممکن است این سوال را بپرسند که چرا الگوهای آنها مجبور نیست از قوانین مشابهی پیروی کنند.

آنها ممکن است افسرده شوند

اگرچه جدا کردن احساسات خود در مورد خیانت کار دشواری است، اما برای یک دقیقه خود را به جای فرزندتان بگذارید. تصور کنید که شما همان کودک سناریو هستید و ناگهان متوجه می‌شوید که والدین شما (که دوستشان دارید) زندگی خوبی نداشته‌اند.
این می تواند باعث شود که همه چیزهایی را که فکر می کردید در مورد خانواده خود واقعی است زیر سوال ببرید و در برخی موارد ممکن است باعث شود کودک شما بسیار افسرده شود.
به عنوان دیگر تاثیر خیانت بر فرزندان ، خیانت می تواند تأثیر روانی مضری روی بچه ها داشته باشد و منجر به خانواده ای ناکارآمد شود که می تواند زندگی و پتانسیل آنها را مختل کند.
برای مثال، یک کودک ممکن است کمتر انگیزه داشته باشد و افسرده شود، در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشد یا به عنوان راهی برای ابراز خشم و رنجش درونی خود تسلیم قلدری شود.
فرزندتان را از نظر علائم افسردگی یا تغییرات شخصیتی زیر نظر بگیرید و تا حد امکان به او محبت، مهربانی و مراقبت کنید تا احساس امنیت و محافظت کند.

آنها ممکن است نگران باشند که برای آنها اتفاق بیفتد

اگرچه فرزند شما ممکن است برای پردازش اهمیت خیانت خیلی کوچک باشد، اما ممکن است در اعماق وجودش باور داشته باشد که اگر این اتفاق برای والدینش بیفتد، ممکن است برای او نیز اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که شما باید به کودک خود کمک کنید تا بفهمد که فقط به این دلیل که این اتفاق برای والدینش افتاده،به این معنی نیست که آنها به طور خودکار محکوم به تکرار چرخه هستند.
شما نمی خواهید کودک احساس کند که همین اتفاق برای او خواهد افتاد. این باور نادرست می تواند کودک را به این باور سوق دهد که دوست داشتنی نیست و سپس الگوی رها شدن اجتناب ناپذیر را ادامه دهد. حتی اگر احتمال بیشتری وجود دارد که این اتفاق بیفتد، سعی کنید به فرزند خود بیاموزید که خیانت امری اجتناب ناپذیر نیست.
مطالب پربازدید دیگر

‌‌

می تواند به آنها در برقراری ارتباط بهتر کمک کند

اگر قصد دارید با هم بمانید (و نه فقط به خاطر بچه ها)، در این صورت صحبت های طولانی در مورد این رابطه و چگونگی ادامه دادن آن خواهید داشت. صحبت های زیاد و زیاد.
راهی که به کودک شما کمک می‌کند این است که به او آموزش دهید که از طریق ارتباط، درک، (و عشق)، شما و شریک زندگی‌تان برای حل یک مشکل بسیار واقعی با هم کار می‌کنید.
تاثیر خیانت بر فرزندان همیشه هم منفی نیست. خیانت گاهی هم می‌تواند تأثیر مثبتی بر فرزندان بگذارد، اگر یک حادثه کوچک باشد(مثلا در حد یک سوءتفاهم ) و درمان شروع شود و در نهایت ارتباط بهتری بین والدین برقرار شود. به این معنا که رویداد خیانت می‌تواند باعث رشد شود و خانواده را سالم‌تر و پیوندشان را محکم تر کند.
کشف خیانت همه را درگیر می‌کند به خصوص فرزند شما را. مطمئن شوید تا احساسات خود را بیان کنند و احساسات آنها شنیده و تایید شود. حتی ممکن است بخواهید در صورت لزوم به دنبال پشتیبانی باشید که پیشنهاد میکنیم از یه زوج درمانگر خوب در این زمینه کمک بگیرید.
Rate this post
دسته بندی : روابط،خانواده و ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸