13 عاملی که باعث دشواری روابط صمیمانه می‌شود

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
دشواری روابط صمیمانه

هیچ رابطه‌ای بدون مشکل نیست. البته، برخی در روابط خود مشکلات بزرگتری دارند (مثلاً خیانت) در حالی که برخی دیگر مشکلات کوچکتری دارند (مثلاً اختلاف نظر در مورد اینکه کجا به تعطیلات بروند). اما عواملی هستند که باعث دشواری روابط صمیمانه می‌شوند.

اما رایج ترین مشکلات رابطه چیست؟ برای پاسخ، اجازه دهید نگاهی به یافته‌های تحقیق وانگ و آپوستولو بیندازیم که در سال 2021 در شماره اخیر فصلنامه روانشناسی تکاملی منتشر شد.

مشکلات و دشواری روابط صمیمانه: روش‌ها و نتایج

نمونه یونانی: 604 نفر، شامل 391 زن (31 سال، میانگین سنی) و 213 مرد (37 سال). حدود 68 درصد با هم رابطه داشتند و 32 درصد متاهل بودند.

نمونه چینی: 799 نفر (66٪ در یک رابطه، 34٪ متاهل)، شامل 415 زن (27 سال، متوسط ​​سن) و 384 مرد (28 سال).

به شرکت کنندگان دستور داده شد که 78 مورد را در مورد چالش‌های حفظ یک رابطه صمیمانه بخوانند و میزان موافقت خود را با این موارد بیان کنند (از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم).

تجزیه و تحلیل داده‌ها 13 عامل را مشخص کرد که گاهی حفظ روابط صمیمانه را چالش برانگیز می‌کند. آن‌ها عبارتند از:

  1. چسبنده و بیش از حد وابسته بودن
  2. ساعات کار طولانی
  3. کمبود زمان و مکان شخصی
  4. حاضر به سازش و مدارا نبودن
  5. مشکلات مربوط به شخصیت یا ویژگی‌های فردی (مانند حسادت، خودخواهی)
  6. تلاش کافی نکردن
  7. خشونت و اعتیاد (مانند قمار، الکل)
  8. کمرنگ شدن برانگیختگی (از دست دادن اشتیاق و اشتیاق)
  9. نارضایتی جنسی
  10. خیانت و بی‌وفایی
  11. بچه‌ها (باقی نماندن انرژی برای عشق‌ورزیدن)
  12. روابط تیره با والدین یا دوستانِ شریک زندگی
  13.  تک‌همسر نبودن

با تجزیه و تحلیل یافته‌ها، نویسندگان تفاوت‌هایی را بسته به فرهنگ، سن، جنس و وضعیت تاهل به عنوان عوامل دشواری روابط صمیمانه مشاهده کردند که در ادامه شرح داده شده است.

دشواری روابط صمیمانه

فرهنگ

مسائل مربوط به شخصیت، به عنوان یکی از دلایل تنش روابط، در بین یونانی‌ها، بیشتر از چینی‌ها رتبه‌بندی می‌شد.

با این حال، عکس این مورد درباره “تلاش ناکافی” صادق بود (یعنی به اندازه کافی تلاش نکردن برای رابطه).

جنسیت و رابطه جنسی

مردان در رابطه “جنسی بد”، نمره بالاتری دریافت کردند در حالی که زنان در  “وابستگی و چسبنده‌بودن” امتیاز بیشتری گرفتند.

در همین رابطه بخوانید:

عشق و تنفر در رابطه عاطفی

زبان عشق شما چگونه است؟!

‌ ‌

سن

افراد مسن‌تر، در مقایسه با جوان‌ترها، امتیاز کمتری به مسائل شخصیتی و کمبود زمان یا فضای شخصی می‌دهند، اما امتیاز بالاتری به خیانت، فرزندان، رابطه جنسی بد و از دست دادن اشتیاق و اشتیاق می‌دهند.

البته، افراد مسن‌تر احتمال بیشتری دارد که بچه‌دار شوند و مدت طولانی‌تری در رابطه باشند (از این رو میل جنسی و عشق کمرنگ می‌شود). علاوه بر این، افزایش سن به طور کلی با کاهش میل و شور جنسی همراه است. که این خود یک عامل برای دشواری روابط صمیمانه تلقی می‌شود.

وضعیت تاهل دشواری روابط صمیمانه

تعدادی از عوامل توسط افراد متاهل (در مقایسه با افراد غیر متاهل) رتبه بالایی داشتند. یکی از مثال‌ها داشتن مشکلاتی در زنده نگه داشتن شور و اشتیاق بود.

به طور کلی، ساعات کاری طولانی “رایج‌ترین عامل کاهش دهنده روابط” بود. با این وجود، هیچ عامل واحدی مشکلات را در روابط صمیمانه توضیح نداد.

به عنوان مثال، هیچ یک از عوامل مورد بررسی دارای نمره متوسط ​​بالاتر از میانگین مقیاس نبودند. با این حال، بیشتر زوج ها تحت تأثیر برخی عوامل قرار گرفتند – و 20٪ تحت تأثیر چهار یا چند عامل قرار گرفتند.

دشواری روابط صمیمانه

خیانت چطور؟ دشواری روابط صمیمانه

شاید تعجب کنید که چرا بزرگترین منبع مشکلات رابطه و دشواری روابط صمیمانه خیانت نبوده است؟

شاید به این دلیل که خیانت علیرغم اینکه یکی از دلایل مهم جدایی و طلاق است، به اندازه سایر رفتارهای مرتبط با مشکلات رابطه رواج ندارد.

علاوه بر این، افرادی که خیانت می‌کنند بسیار تلاش می‌کنند تا خیانت را مخفی نگه دارند. در واقع، ممکن است زمان زیادی طول بکشد، تا اینکه مردم بفهمند همسرشان به آنها خیانت کرده یا می‌کند.

البته، بسیاری از مکانیسم‌هایی که باعث ایجاد مشکلات در رابطه می‌شوند را می‌توان با رفتارهایی مرتبط کرد که برای پیشگیری از آن‌ها استفاده می‌شود خیانت به کار می‌رود مرتبط دانست.

به عنوان مثال، شایع‌ترین علت مشکلات رابطه، نظارت و چسبندگی شریک زندگی بود. همچنین حسادت (نمونه‌ای از مشکلات مربوط به شخصیت یا ویژگی‌های فردی) و کمبود فضا و زمان شخصی به نظارت شریک زندگی مرتبط است.

این عوامل شایع هستند زیرا “پیشگیرانه” هستند. به عبارت دیگر، برای جلوگیری از خیانت و بی‌وفایی، این مکانیسم‌ها باید همیشه «روشن» و مورد استفاده باشند – نه اینکه فقط پس از خیانت شریک زندگی فعال شوند.

آخر اینکه تا چه حد می‌توان نتایج فوق را به فرهنگ‌ها و کشورهای دیگر تعمیم داد (مثلاً ایالات متحده)، سؤالی برای تحقیقات آینده است.

شما چه فکر می‌کنید؟ در جامعه ما ایرانیان کدام یک از عوامل ذکر شده برای دشواری روابط صمیمانه “رایج‌تر” هستند؟

اگر در رابطه زناشویی و عاطفی خود دچار مشکل هستید و احساس رضایت ندارید، می‌توانید به جلسات زوج‌درمانی به بهبود و افزایش کیفیت رابطه خود کمک کنید.

بهترین مرکز مشاوره رشت

106 بازدید

Rate this post
دسته بندی : مجله روانشناسی آرامش زندگی روابط،خانواده و ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸