سوالاتی وجود دارد که همواره ذهن والدین را درگیر خود کرده است و باعث ایجاد نگرانی های دائمی و دغدغه های فراوان می شود. آموزش مفهوم ارزشمندی به کودکان
- چرا کودک من متوجه نیست که باید مراقب وسیله ی شخصی خود باشد؟
- چرا هیچ مسئولیتی را برای خراب شدن لوازم شخصی اش نمی پذیرد؟
- مگر نمی داند که هزینه ی زیادی بابت اسباب بازی تازه اش پرداخت شده است؟
- چرا خوراکی خریده شده را به همین راحتی کف زمین می ریزد بدون اینکه آن را جمع کند؟
و سوالاتی از این قبیل
روانشناس مجرب در رشت
اکثر والدین وقتی با چنین مشکلاتی برخورد می کنند بسیار آشفته و کم طاقت شده به طوری که واقعا نمی دانند در چنین شرایطی با کودک خود و در محیط های مختلف باید چگونه برخورد کنند.
در زمانی که آنها کاملا از رفتار کودک خود خسته شده اند راهنمایی های اطرافیان به سراغ پدر و مادر خواهند آمد از جمله نگران نباشید وقتی بزرگتر شد وضعیت بهتر خواهد شد. روانشناس مجرب در رشت
در موارد دیگر پدر و مادرهر کدام دیگری را باعث به وجود آمدن رفتار فرزند خود می داند وبه نوعی طرف مقابل را متهم می کند نه تنها شرایط بهتری درمدل تربیتی کودک به وجود نمی آید بلکه درگیری های مداوم پدر ومادر باعث ایجاد تنش بیشتر در خانواده خواهد شد.
پدر ومادر هر دو در امر تربیت کودک موثر هستند و به یک میزان نقش دارند آشنایی با نکات صحیح تربیتی و رعایت آنها تنها راه حل است. روانشناس مجرب در رشت
اکنون سوال این است که: روانشناس مجرب در رشت
آموزش مفهوم ارزشمندی به کودکان
چگونه مفهوم ارزشمندی را به کودک خود آموزش دهیم؟
قبل از اینکه کودک درک درستی از مفاهیمی چون ارزش ، ارزش داشتن و ارزشمندی داشته باشد باید مفاهیم اولیه و مکملی را فراگیرد.
والدین باید در این امر صبر و حوصله ی زیادی داشته باشند و برای رسیدن به مسیر درست می توانند همواره ازراهنمایی های یک مشاور نیز بهره ببرند. مفاهیمی که در درجه ی اول دارای اهمیت هستند باید برای کودک درونی شوند.
اگر از بی تفاوتی های کودک خود نسبت به لوازم شخصی خود همواره شکایت دارید باید بدانید که آموزش چنین مفاهیمی از سنین پایین ( حدود 2 سالگی ) یعنی درست سنی که اکثر والدین و اطرافیان آنها نیازی به این گونه آموزشها در فرزند خود نمی بینند؛ در خلال بازیها و گفتوگوها برای او روشن و درونی کنید.
مالکیت، مراقبت، مفهوم زمان و مکان مناسب، صبر، مسئولیت، محرومیت، شراکت و مفاهیم امانت – تعویض وجایگزینی از جمله مفاهیم اصلی وهمراه و کامل کننده ی مفهوم ارزشمندی می باشد که باید قبل از همه به کودکان آموزش داده شود.
مرکز مشاوره رشت
مالکیت مرکز مشاوره رشت
مالکیت می تواند به صورت مالکیت موقت و دائمی باشد و زمان مند و مکان مند می باشد. واژه ی « مالِ من » جزء اولین واژه هایی است که کودک با آن مواجه می شود مامانِ من، بابای من ، توپ من و…
او به خوبی در شروع زبانآموزی میتواند مفهوم مال من و مال تو را درک کند. اما فهم مالکیت موقت یا دائمی برای او دشوار است و نیازمند تکراراین مصادیق توسط والدین است. درک مفهوم مکانی مالکیت با این مثال کاملا مشخص می باشد.
اینکه توپی که در مهد کودک با آن بازی می کند می تواند تا مدتی برای او باشد و سپس بعد از بازی باید به کودک دیگری سپرده شود؛ اما توپ آبی در اتاقش همیشه مال اوست. مرکز مشاوره رشت
درک مفهوم زمانی مالکیت نیز اینچنین می باشد اما با اندکی تفاوت بیشتر. مرکز مشاوره رشت
فهم زمانی مالکیت مانند استفاده ی موقت و در زمان مشخص از جعبه ی ابزار پدر در حضور او یا تبلت مادر در زمان تعیین شده توسط او. مرکز مشاوره رشت
گرایش برخی از والدین منحصرا به شکلگیری فهم مالکیت در کودک است از نظر آنها اینکه کودک بداند پدر و مادرش چه کسانی هستند یا اسباب بازیهایش را بشناسد کفایت می کند.
برای فهم ارزشمندی داشتهها، کودک باید مالکیت و انواع آن را خوب تشخیص بدهد. مرکز مشاوره رشت
اینکه ممکن است جامدادی دوستش در مهد کودک مثل مال او باشد اما مال او نیست و با جامدادی که او در خانه دارد نیز فرق میکند. از همان شروع کودکی شناخت انواع مالکیت شخصی – جمعی – موقت – دائمی – زمانمند و مکانمند به فهم ارزشمندی داشتهها و درک بهتر آنها کمک موثری خواهد کرد.
بهترین روانشناس کودک رشت
مراقبت بهترین روانشناس کودک رشت
مراقبت از مفاهیم همراه و از طرفی جدا و مستقلی است که با تمرین حین بازیها میتوان برای کودکان آن را روشن و درونی کرد. بهترین روانشناس کودک رشت
می توان به کودکان از طریق آموزش آزمایش سطح مقاومت اشیا مثلا تشخیص بدهد بادکنک نازک است و میترکد اما توپ زخیمتر است و به راحتی نمیترکد، شیشهها میشکنند و پلاستیکها مقاومترند اما در برابر گرما تغییر می کنند، در تشخیص نوع مواجهه و مراقبت به آنها کمک کرد.
منع کردنهای مداوم کودکان از تجربه ها در مورد نوع و جنس اشیا پیرامون باعث میشود که حس مراقبت و حتی کنجکاوی برای اکتشاف و ارتباط بین اشیا در آنها ضعیف باشد، نگهداری از گیاهان و حیوانات خانگی هم می تواند موجب درک بیشتر مفهوم مراقبت در کودکان میشود.
والدینی که همواره ترس از کثیف شدن و... را در مورد کودکان خود دارند هرگز نمی توانند این حس را در آنها تقویت کنند. بهترین روانشناس کودک رشت
مفهوم زمان بند و مکان بند مرکز مشاوره آرامش زندگی
بعضی از والدین با این تصور که تهیه کردن هر آنچه که فرزندشان درخواست می کند در اولین فرصت باعث می شود که او عقده ای به بار نیاید و یا اینکه دارای اعتماد به نفس زیادی در آینده باشد ناخواسته اشتباه بزرگی را در تربیت فرزندشان انجام می دهند.
با در دسترس قرار دادن همه چیز برای کودک در واقع او نسبت به داشته هایش کاملا بی تفاوت شده و درک درستی از اینکه برای درخواست و داشتن آنها باید به زمان و مکان مناسب توجه داشته باشند و حتی توان درک محدودیت ها را نخواهد داشت.
چنین کودکی در آینده با کوچکترین مانعی که بر سر راهش قرار می گیرد و با نرسیدن به خواسته اش می تواند دچار کاهش اعتماد به نفس شود و به ناکامی برسد. مرکز مشاوره آرامش زندگی
بنابراین والدین می توانند از همان سنین پایین ( شروع در دو سالگی ) در هنگام بازی با همراهی کودک از آموزش مفاهیم متضاد ساده ای مثل نزدیک و دور بودن، آسان و سخت بودن، ساده بودن و پیچیده بودن مراحل رسیدن و حتی در مواردی نرسیدن به چیزها را با کودک خود تمرین کنند.
آموزش مفهوم ارزشمندی به کودکان
صبر مرکز مشاوره آرامش زندگی
کودکان در سنین پایین عدم تحمل را از خود نشان می دهند که این امر کاملا طبیعی می باشد. این عدم صبوری در موارد مختلف خود را نشان می دهد. مرکز مشاوره آرامش زندگی
اما والدین باید آگاه باشند که این مدل الگو برداری ازشیوه ی عملکرد نادرست آنها سرچشمه می گیرد و کودک را در مسیر اشتباهی قرار می دهد. مرکز مشاوره آرامش زندگی
از آنجاییکه کودکان درک زمانی درستی ندارند و نمی توانند گذشت زمان را به راحتی ادراک کنند بنابراین پدر و مادر باید با توجه به رشد شناختی کودک آموزش های لازم را همراه با الگوهای مناسب به کودک ارائه دهند.
والدی که در هنگام رانندگی و ماندن پشت ترافیک و در حضور فرزند خود نشانه هایی از صبر را از خود نشان نمی دهد هرگز نمی تواند الگوی مناسبی برای کودک خود باشد. مرکز مشاوره آرامش زندگی
بهترین مشاور در رشت
مسئولیت بهترین مشاور در رشت
برای آموزش این مرحله گاهی نیاز است که کودک حس مالکیت به وسیله ی خود را آگاهانه درک کند. بهترین مشاور در رشت
زمانی که به کودک وسیله ای یا حتی خوراکی داده می شود باید به او گوشزد شود که این وسیله برای توست و خودت می توانی برای آن جا و مکان مناسب در نظر بگیری و یا خوراکی مورد نظر را زمان های تعیین شده طبق مقررات خانه با مقدار دلخواه استفاده کند.
گاهی نیز می توان به کودک بزرگتر آموخت که چگونه می تواند با پول توجیبی اش وسیله ای را بخرد و به او آموخته شود که خودت می توانی انتخاب کنی، مراقبت از آن وسله به عهده ی خودت می باشد. بهترین مشاور در رشت
اما والدین باید در نظر داشته باشند که از قبل نحوه ی مراقبت و انتخاب مکان مناسب و همچنین شرایط نگهداری مسئولانه را به کودک آموزش دهند. در غیر این صورت نباید از او انتظار خاصی داشت. بهترین مشاور در رشت
آموزش مفهوم ارزشمندی به کودکان
محرومیت تربیت فرزند
گاهی والدین تصور می کنند که محروم کردن کودک نتایج بدی را از نظر روحی به کودک وارد می کند. والدگری
اما واقعیت این است که محرومیت باعث می شود که کودک تلاش بیشتری برای رسیدن به خواسته هایش از خود نشان دهد و زمانی که به هدف دلخواه خود رسید مسئولیت بیشتری را در قبال آن به عهده می گیرد.
بهترین روانشناس در رشت
شراکت بهترین روانشناس در رشت
این مورد را باید با قوانین کوچک شروع کرد. کودک تا 5 سالگی به درستی معنی مشارکت و تقسیم کردن را نمی فهمد. اما به هر حال کودک می تواند بعضی از قوانین پایه را درک کند. بهترین روانشناس در رشت
مثلا صبر کردن و رعایت برای نوبت. والدین باید به کودک متذکر شوند اگر اسباب بازی ات را برای بازی به جایی می بری، پس همه کسانی که آنجا هستند می توانند با آن بازی کنند و تو می توانی با آنها در این بازی مشارکت داشته باشی.
همان اندازه که آموزش مفهوم حریم خصوصی و مرزهای شخصی از سنین پایین لازم و ضروری است، همزمان مفهوم شراکت هم جایگاه بسیار مهمی دارد. بهترین روانشناس در رشت
برای مراقبت از شکلگیری انحصار طلبیهای افراطی کودکانه بهتر است مفهم شراکت و سهم را در زندگی روزمره پر رنگ کنید: شراکت در ساندویچ، لگوهای بازی و … را با کودک تمرین کنید.
والدین سادهترین چیزها را می توانند سهمبندی کنند و بین خود و کودک به اشتراک بگذارند. بهترین روانشناس در رشت
مریم گیاه تازه روانشناس
امانت – تعویض و جایگزینی مریم گیاه تازه روانشناس
از جمله بازیهایی که والدین بین کودک خود و سایر همسن و سالهایش میتوانند برگزار کنند امانت دادن اسباببازی و کتاب به یکدیگر از سنین پایین است. مریم گیاه تازه روانشناس
آنها با این کارمی توانند تمرین مراقبت از اشیا دیگران مانند وسیلههای شخصی خود وهم لذت داشتن چیزهای متنوع به شکل موقت را به کودک بیاموزند وهم منتظر بودن برای بازگشت وسیلهای آنها را نزد صاحبش ارزشمندتر میکنند.
ممکن است کودک علاقه ای به این بازی نشان ندهد ، اشتباهی که بعضی از والدین در این مرحله ممکن است انجام دهند استفاده ازجمله ی « خسیس نباش » و یا مشابه این می باشد. مریم گیاه تازه روانشناس
پدر ومادر باید بدانند که نباید بلافاصله به او برچسب خسیس یا خود خواه بزنند، ها چون استفاده از این واژه ها نه تنها کمکی نمی کند بلکه حس منفی را بیشتر در کودک پرورش خواهد داد.
والدین صبور می توانند او را در تجربه ی امانت دادن یا گرفتن و شریک شدن وسیله خودشان با دیگری به عنوان ناظر همراه کنند و یا از داستان گویی برای کودکان کوچکتر استفاده کنند. مریم گیاه تازه روانشناس
در داستان مورد نظر شخصیت های قصه باید دارای نقش ها با معیارهای گفته شده باشند. کودکان چهار ساله به بعد میتوانند درک کنند برای حضور در جمع و پذیرفته شدن از سوی دیگران باید وسیلههای خود را به اشتراک بگذارند، این کار با تعویض موقت شروع شود و به امانت دادن چند روزه کشانده شود.
در صورت تخریب وسیله از کودک راه حل خواسته شود و راههای جبران با او بررسی شودو تعمیر کردن یا خرید مشابه وسیلهی خراب شده یا مفقود شده با او تمرین شود.
والدین باید آگاه باشند که کودک با بزرگ شدن، خود به خود به این مهارتها نمی رسد، الگوی رفتاری مناسب و با ثبات میخواهد و صبر و تحمل. مریم گیاه تازه روانشناس
تمرین کلید موفقیت است. مریم گیاه تازه روانشناس
در کنار کودکان بودن و تعامل با آنها در خلال بازی میتواند الگوهای مناسبی در اختیار کودک قرار دهد.
برای آموزش مفهوم ارزشمندی به کودکان ابتدا زندگی او را ارزشمند کنیم. مریم گیاه تازه روانشناس
مریم گیاه تازه
روانشناس و درمانگر بالینی