شک به همسر

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸

می توان گفت که کسانی که ازدواج می کنند، باید بدانند که ازدواج دارای اصول مهم و اساسی است و بر مبنای احترام و اعتماد متقابل شکل می گیرد و زوجینی که نتوانند این اصول را پابرجا نگه دارند و از خط قرمز خود عبور کنند، زندگی را به کام خودشان و دیگران تلخ می کنند.

در این نوشتار قصد بر  آن است تا به موضوعی که متاسفانه در حال حاضر گریبان گیر بعضی از زوجین یعنی پدیده “شک به همسر” است، پرداخته شود. شک نقطه مقابل اعتماد است و کسانی که در روابط عاطفی  و زناشویی خود درگیر این مساله شده اند، به مرور زندگی شان را به سمت تباهی می برند و به شکست تبدیل می کنند. زوجینی که به همسر خود در ابعاد مختلف شک می کنند، باعث می شود که آنها خودشان را از رفتارهای محبت آمیز همسر دور کنند و این مساله به مشکلات آنها بیشتر دامن خواهد زد.

یکی از زننده ترین و مخرب ترین عامل روابط زناشویی ، بدبینی و شک نسبت به همسر است. مساله شک به همسر ، به عنوان یکی از بیشترین موارد اختلافات بین زوجین و حتی خانواده های دارای فرزند در زندگی های جامعه امروزی محسوب می شود و در همه خانواده ها یافت می شود. اساس و ریشه این عمل، رفتار بدبینانه است ، در واقع، فردی که با خودش این ذهنیت را دارد و با خود می گوید که به همسرم کمی شک دارم ، در واقع هر رفتاری که از همسرش ببیند یا بشنود ، احساس می کند واقعیت ندارد و حقیقت چیز دیگری است….

شک به همسر ، به عنوان خط قرمز و قاتل عشق و دوست داشتن

شک کردن به همسر به عنوان خط قرمزی است که زوجین نباید از آن عبور کنند و گذر کردن از آن، روند زندگی زناشویی را به شدت تغییر خواهد داد  و علاقه بین زوجین را کم خواهد کرد، لحظه ای که شکاکیت وارد رابطه زناشویی شود، از طرف دیگر عشق خارج خواهد شد و جبران  این کم شدن عشق زمانی اتفاق می افتد که هر دو زوج شکاکیت را از رابطه خود حذف کنند.. متاسفانه شبکه های مجازی و اجتماعی مسیر شکاکیت و بدبینی را برای زوجین بسیار هموارتر کرده و به احساس اعتماد و امنیت زوجین خدشه واردکرده است. در واقع وقتی که زوجین در این فضای مجازی مورد بررسی و چک شدن توسط همسرشان قرار می گیرند، به مرور نیز اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

در کنار این مساله نیز، برخی از زنان و مردان با وجود این که کاملا به همسر و زندگی خودشان وفادارند، اما از طرف همسر خود مورد بی مهری و شکاکیت قرار می گیرند و طرف مقابل سعی می کند که همچنان وفادار بماند، ام وقتی که این اتهام ها به مرز بیش از اندازه برسد، منجر به مساله ای به نام بی وفایی یا خیانت آگاهانه می شود و مقصر اصلی آن نیز زوج مقابل است و این موضوع به راحتی می تواند خیانت را برای زوجین رقم بزند.

باید توجه کرد که زوجینی که هدفشان کم کردن شکاکیت است واقدام به چک کردن همسر و پام ها و تماس ها و مسایل شخصی او میکنند، نه تنها که نمی توانند در این زمینه شفاف سازی کنند، بلکه در راستای اقدامی معکوس گام بر می دارند و مساله انتظار از خیانت را در همسر خود شکل می دهند.

برای حل اتهامات و  شک به همسر بهترین کار این است که  احساس امنیت روانی عاطفی را در همسر خود را تقویت کنید. مردان  و خصوصا زنانی که در درجه اول امنیت عاطفی در رابطه خود نداشته باشند،  حساسیت آنها به روابط  همسرشان بیشتر می شود.

در حوزه فضای مجازی برای اینکه با مشکلی در این زمینه روبرو نشوید، بهتر است که برای آن برنامه ریزی خاصی داشته باشید و سعی کنید که از تایید افراد ناشناس خودداری کنید و همچنین نیز در موقع غذا خوردن ، استراحت کردن ،خواب  و غیره از از شبکه های اجتماعی خود را دور کنید و زمان خاص را برای گفت و گو با همسر  خود اختصاص بدهید.

نکته ای که در رابطه با مساله شک کردن به همسرتان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه انجام بدهید این است که به جای اینکه در این زمینه ترس و نگرانی همیشگی از دست دادن همسرتان یا شک به همسر را از خودتان دور کنید بهترین کار این است که در دوران آشنایی و پیش از ازدواج و یا در دوران نامزدی  شناخت صحیح و دقیقی از همسرتان کسب کنید و به دنبال آن ، رابطه زناشویی تان را بر اساس صداقت را بنا کنید.

در موقعیت هایی که زوجین تحت شرایط خاص نیز ناخواسته به هم چنین اتهامی وارد کردند، و از این کار پشیمان شده اید، ضمن عذر خواهی های صمیمانه، بهترین اقدام این است که این موضوع را به طور کامل فراموش کنید و به حالت بی قید و شرط عشق و محبت بورزید تا اعتماد و امنیت روانی به زندگی تان برگردد و اعتماد به زندگی را به طور کامل به همسرتان نشان بدهید تا برای او نیز این درک رخ بدهد.

در صورت نیاز به انجام مشاوره در این زمینه می توانید با روانشناسان مرکز آرامش زندگی در تماس باشید.

Rate this post
دسته بندی : روابط،خانواده و ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸