مهار احساس تنفر با چند راهکار عملی

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
مهار احساس تنفر

اول از همه بهتر است بدانید چون از چیزی یا کسی متنفر هستید، به این معنی نیست که شما انسان بد، بدجنس، منفی، بد ذات ووو هستید. همه ما انسان‌ها ممکن است احساس نفرت در خود داشته باشیم اما مهم این است که این احساس کنترل رفتار و زندگی ما را در دست نگیرد.

اگر شما هم می‌خواهید با راهکارهایی عملی برای مهار احساس تنفر آشنا شوید و از آنها استفاده کنیید، این نوشته مختص شماست!

راهکارهایی برای مهار احساس تنفر

راهکارهایی که برای مهار احساس تنفر خواهید خواند، شیوه‌های تازه فکر کردن و رابطه با دیگران است. برای اینکه بتوانید به نتیجه دلخواه برسیو و احساس تنفر خود را مهار کنید، لازم است به تمرین و تکرار این راهکارها بپردازید.
کاملا طبیعی است که در اول کار، شاید راهکارها را فراموش کنید و یا دوباره مثل گذشته فکر کنید. اما اشکالی ندارد. هر موقع که یادتان آمدد از شیوه‌های تازه استفاده کنید.
راهکارهایی برای مهار احساس تنفر

تفکر “صفر یا یک” را در خود اصلاح کنید:

اگر به دلیل اختلاف نظر با دیگری از او متنفر هستید، یادتان بماند که می‌توانید با دیگران اختلاف‌نظر داشته یا حتی از آنها عصبانی باشید، اما احساس تنفر نکنید.
چراکه به‌شدت مخالف باورهای دیگران بودن به معنای بد بودن افرادی نیست که با آنها مخالف هستید. به این نوع تفکر، «همه یا هیچ» می‌گویند که کاملا غیرمنطقی است.
برای مهار احساس تنفر به خودتان یادآوری کنید، نفرت‌تان به موضوع و باور مورد نظر مرتبط است و ربطی به شخص معتقد به آن باور ندارد.

تعمیم ندهید

 گاهی احساس نفرت از دیگری به این دلیل است که او جزوه دسته‌ای از اقوام، نژاد، مذهب، طبقه خاصی از اجتماع و… است.
اگر نفرت شما از دیگران به این دلیل است، رفتارتان با منطق فاصله زیادی دارد. زیرا در حال تعمیم دادن هستید.
نمی‌توان گروهی از افراد را در دسته «بدها» قرار داد و مردم را براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و جغرافیایی قضاوت کنید. انسان‌ها فارق از اینکه متعلق به چه دسته و گروهی هستند، منحصر به فرداند.
بهتر است “مشت نمونه خروار” را برای مهار احساس تنفر خود فراموش کنید و هر فردی را با دیدی تازه نگاه کنید.

از همدلی غافل نشوید

یکی از بهترین راهکار ها برای مهار احساس تنفر همدلی کردن با افراد است. توجه به نکات ظریف و همدلی با دیگران پادزهر افکار غیرمنطقی است.
خیلی مهم است که درک کنید، افراد بد یا خوب نیستند. اگرچه کار آسانی نیست، هر بار که به رفتار یا باور فردی فکر می‌کنید، خودتان را جای او بگذارید. همانطور که شما برای باورها و رفتارهای خود دلایلی دارید، دیگران هم دلایل خود را دارند.
راهکارهایی برای مهار احساس تنفر

مراقبت از خود

به خودتان توجه کنید و برطرف ساختن نیازهای خود را در اولویت اول خود قرار دهید. مثلا، اگر دایما مضطرب هستید، پس باید تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید و مهارت‌های بهتر مقابله با اضطراب را بیاموزید.
اگر درونگرا هستید، پس باید حد و مرزهایی تعیین کنید و برای دیگران خطوط قرمزتان را مشخص کنید. بدین‌ترتیب احساس آرامش بیشتری می‌کنید و کمتر گرفتار احساس مخرب نفرت می‌شوید.
شما مهم‌ترین دارایی در زندگی می‌باشید. توجه ویژه‌ای به خود داشته باشید.

کمک گرفتن از یک روانشناس خوب

اگر نمی‌دانید چرا گاهی‌اوقات یا همیشه از کسی یا چیزی متنفر هستید، نزد مشاور روانشناس رفته و مشکل‌تان را با او مطرح کنید. با کمک او می‌توانید احساسات خود را کاملا درک کرده و دریابید چرا احساس نفرت دارید و برای مهار احساس تنفر راهکارهای لازم و اختصاصی خودتان را دریافت کنید
درضمن این روش به شما کمک می‌کند، با دیگران همدلی بیشتری داشته باشید و روابط سالمی با آنها برقرار کنید. در عین حال توانایی مهارت‌های مقابله با احساس نفرت را هم بهتر داشته باشید.
مطالب پرطرفدار دیگر:
Rate this post
دسته بندی : مطالب عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸