موضوعات مهم که قبل از ازدواج باید درباره آن صحبت کنید

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
موضوعات مهم قبل از ازدواج

مانند هرچیزی در زندگی، که با گذشت زمان دچار تغییر و تحولات می‌شود، ازدواج نیز از این تغییر مستثنی نیست. زوجین امروزه با چالش‌ها و مسایلی روبرو می‌شوند که در نسل‌های قبلی وجود نداشت و به عنوان موضوعات مهم قبل از ازدواج شناخته نمی‌شد. مثلا پیشرفت‌های اخیر در زمینه تکنولوژی یکی از مواردی است که روابط و زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به دلیل این تغییرات و پیشرفت‌ها لازم است افرادی که قصد ازدواج دارند از موضوعات مهم قبل از ازدواج آگاه بوده و درباره آن‌ها گفتگوی جدی و عمیقی با یکدیگر داشته باشند. موضوعات مهمی که شاید در نسل و زمان‌های گذشته مهم نبودند.

در این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی با 5 مورد از موضوعات مهم قبل از ازدواج که باید درباره آنها با نامزد خود گفتگو داشته باشید آشنا می‌شوید.

اینها موضوعات مهمی هستند که باید قبل از ازدواج درباره آنها گفتگو کنید و هرگز نباید نادیده گرفته شوند. آنها می‌توانند تعارضات و اختلافات فکری احتمالی را افشا کنند و سازگاری طولانی مدت یک زوج را تعیین کنند.

گفتگو درباره این 5 موضوع مهم باعث می‌شود که با چهارچوب‌های فکری یکدیگر بیشتر آشنا شده و در صورت تضاد بتوانید به توافقی برسید تا از تعارضات در آینده جلوگیری نمایید.

5 مورد از موضوعات مهم قبل از ازدواج که باید درباره آن گفتگو کنید

حالا که اهمیت این موضوعات و گفتگو درباره آن‌ها را متوجه شدیم به سراغ این 5 موضوع مهم می‌رویم.

 

1- چگونه با هم با چالش‌ها روبرو خواهیم شد؟

همانطور که در ابتدای این نوشته گفته شد، امروزه زوج‌ها با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که در گذشته جای نگرانی نداشت. با این چالش‌های جدید، ناگزیر تعارضاتی نیز به وجود می‌آیند که زوج‌ها باید انتظار آن را داشته باشند.

زوج‌ها باید برای اینکه چگونه قرار است با تعارض مواجه شوند و آن را حل کنند برنامه‌ای داشته باشند. این موضوع همچنین به این معنی است که وقتی با بن بست مواجه می‌شوند از چه کسی راهنمایی خواهند گرفت.

در گذشته زوج‌ها برای راهنمایی و حل مشکلات خود به اعضای خانواده نزدیک یا پیشوای مذهبی محله مراجعه می‌کردند. این راهنمایی‌ها الگویی را ایجاد می‌کرد تا زوجین توسط آن مشکلات خود را حل و فصل نمایند.

امروزه در نبود این ساختارها بسیاری از زوج‌ها خود را منزوی می‌بینند و سعی می‌کنند به تنهایی در دنیایی که همیشه در حال تغییر است حرکت کنند.

لازم است زوج‌ها درباره این موضوع مهم قبل از ازدواج با یکدیگر گفتگو کرده و از نظرات هم آگاه باشند. اینکه در صورت بروز مشکل چگونه به دنبال کمک خواهند بود؟ کمک گرفتن از اعضای خانواده، پیشوای مذهبی و یا یک روانشناس و زوج درمانگر؟

 

موضوعات مهم قبل از ازدواج بهترین زوج درمانگر رشت

موضوعات مهم قبل از ازدواج

2- خانواده تا چه اندازه باید بر ازدواج ما نفوذ داشته باشد؟

به گفته مرکز تحقیقاتی Pew ساختار خانواده در ایالات متحده به طور چشمگیری در حال تغییر است و خانواده ترکیبی ( blended family ) به ساختار غالب خانواده در جامعه آمریکا تبدیل شده است. با این اعضای اضافه‌شده خانواده  – چه از طریق ازدواج و چه آن‌هایی که با طلاق بازمی‌گردند- پویایی‌های پیچیده خانواده در جامعه امروز وجود دارد که در گذشته نادر بود.

زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند باید در مورد چگونگی تعریف نقش‌های خانوادگی و تعیین مرزهای روشن برای به حداقل رساندن مسائل در آینده گفتگو کنند.

ازدواج یک زوج خانواده تازه‌ای را شکل می‌دهد که می‌تواند پویایی‌های قبلی خانواده را به چالش بکشد. این موضوع می‌تواند به زوج‌های تازه ازدواج‌کرده فشار وارد کند و باعث بروز تعارض و درگیری میان آن‌ها شود.

خیلی عالی است که نامزد شما رابطه نزدیکی با مادر خود داشته باشد، هر روز با او تلفنی صحبت کند یا اینکه با همسر سابق خود ارتباطی دوستانه و نزدیک داشته باشد. با این حال این روابط، رشد ازدواج را تهدید خواهند کرد و بر مواردی که برای یک ازدواج سالم مهم هستند نظیر زمان و توجه لازم اخلال ایجاد می‌کند.

زوج‌ها باید تغییرات این پویایی‌ها که در آینده به وجود خواهد آمد با یکدیگر گفتگو کنند

3- آیا چشم انداز مشترکی از آینده داریم؟

بنا به آمارها یکی از دلایل اصلی طلاق “ناسازگاری” است. ناسازگاری می‌تواند در ارتباط با بسیاری از زمینه‌های ازدواج از جمله والدگری، مذهب، دیدگاه‌های سیاسی، و علایق مالی یا شخصی باشد.

به طور کلی، داشتن تفاهم و اتفاق نظر درباره آینده یکی از موضوعات مهم قبل از ازدواج است که زوج ها باید در مورد آن گفتگو کنند.

چشم انداز مشترک آینده نه تنها شامل دیدگاه فعلی آنها از جنبه‌های اشاره شده در رابطه است، بلکه شامل خواست چیزی است که زوج دوست دارند با هم خلق کنند.

  • دوست دارند در آینده چگونه باهم وقت بگذرانند؟
  • تمایل دارند کجا زندگی کنند؟
  • دلشان می‌خواهد با یکدیگر چه چیزهایی را تجربه کنند؟

زوج‌هایی که باهمدیگر رشد نکنند محکوم به تنها رشد کردن هستند. بنابراین زوج‌ها علاوه بر اینکه به این موضوع توجه می‌کنند که به موضوعات چگونه نگاه می‌کنند، لازم است درباره اینکه چگونه آینده‌ای موردنظر آنان است نیز صحبت کنند.

موضوعات مهم قبل از ازدواج

موضوعات مهم قبل از ازدواج

4- آیا افکار و عقاید یکدیگر را می‌پذیرید؟

مطالعه‌ای که توسط جان گاتمن و نیل جاکوبسون ( John Gottman and Neil Jacobson ) انجام شد، عنصری را در روابط شناسایی کرد که برای یک ازدواج موفق لازم بود. به نام «پذیرش تأثیر».

پذیرش تاثیر به این معنی است که شما از افکار، عقاید و احساسات شریک زندگی خود استقبال می‌کنید، به آنها احترام می‌گذارید و از آنها برای انجام کارها و تصمیم گیری استفاده می‌کنید که بر شما و رابطه شما تأثیر می‌گذارد.

توانایی پذیرش تأثیر شریک زندگی، به احترام به او، تمایل به پذیرفتن افکار و ایده‌های او و تمایل به انعطاف‌پذیری و سازش مربوط می‌شود.

زوج‌هایی که این خصوصیت را دارند، تمایل بیشتری به باهم ماندن و ایجاد پیوند قوی‌تری در ازدواج خود دارند.

پذیرش نفوذ طرف مقابل، به این معنی نیست که باید تسلیم شریک زندگی خود شوید و با هر چیزی که او پیشنهاد می‌کند موافقت کنید.

این بدان معناست که هر دوی شما مایل هستید که حد وسطی بیابید و در طول این فرآیند به یکدیگر احترام بگذارید.

اگرچه این گفتگوی مهمی از موضوعات مهم قبل از ازدواج می‌باشد، اما اغلب مشخص است که آیا شریک زندگی شما از همان ابتدا مایل است که حدوسط را بیاید یا خیر.

اگر به نظر می‌رسد زوجی از ابتدا با مسائل مربوط به جنگ قدرت دست و پنجه نرم می کنند، این اغلب نشانه خوبی از پذیرش عقاید و افکار یکدیگر نیست و ممکن است به عنوان یک اعلان خطر در نظر گرفته شود.

5- ارزش‌هایمان پیرامون پول و صمیمیت چیست؟

گفته شده که دو موضوعی که زوج‌ها باهم سر آن دعوا می‌کنند، پول و صمیمیت است و تجربه ما به عنوان زوج درمانگر در کار کردن با زوجین نشنان می‌دهد که این دو موضوع مانند فشارسنج برای سلامت رابطه عمل می‌کنند.

گفگوی عمیق درباره پول و صمیمیت در طول ازدواج بااهمیت است چه رسد به پیش از ازدواج و از این رو به عنوان یکی از موضوعات مهم قبل از ازدواج شناخته می‌شود.

امروزه با توجه به اینکه بسیاری از زوج‌ها دیرتر وارد زندگی مشترک می‌شوند یا برای بار دوم یا حتی سوم ازدواج می‌کنند، پول به موضوع بسیار مهمی تبدیل می‌شود که زوج‌ها باید در مورد آن گفتگو کنند.

با افزایش سن وقتی که افراد به فکر ازدواج می‌افتند، احتمالا به یک اندوخته مالی رسیده‌اند و این ادغام و مدیریت پول می‌تواند چالش برانگیز باشد.

هنگام تلاش برای گفتگو در این زمینه، ارتباط باز و شفافیت کلیدی است زیرا پول می‌تواند بسیار بیشتر از یک تکه کاغذ باشد. بسته به اینکه فرد چه پیش‌زمینه ذهنی درباره پول دارد، پول می‌تواند بیانگر بقا، ترس، استقلال، قدرت، کنترل، شکست و موفقیت باشد.

موضوعات مهم قبل از ازدواج

اگر زوج‌ها گفتگوی جدی و عمیقی در مورد پول نداشته باشند، این موضوع می‌تواند شکاف‌هایی در رابطه‌شان ایجاد کند که حل آن‌ها دشوار خواهد بود.

درست مانند پول، رابطه جنسی و صمیمیت نیز می‌توانند بسیار بیشتر از یک عمل فیزیکی باشد، و آنچه که یک فرد در طول رشد و در روابط قبلی خود در مورد رابطه جنسی می آموزد، به صورت الگویی خواهد بود که در زندگی زناشویی خود عمل کند.

رابطه جنسی و صمیمیت می‌تواند نشان‌دهنده چیزهای مختلفی در یک ازدواج باشد، از جمله

  • عشق
  • طرد شدن
  • رها شدن
  • قضاوت
  • پذیرش
  • تایید
  • توجه،
  • پرورش
  • پیوند
  • شکست
  • عدم کفایت
  • و ارتباط

این بخش از رابطه زوجین بسته به نحوه برخورد و روبرو شدن زوجین با آن، بیشترین پتانسیل را برای بهبود یا وخیم‌تر شدن را دارد.

مکالمات در مورد رابطه جنسی و صمیمیت اگر به درستی انجام نشود، اغلب می‌تواند باعث آسیب رساندن به احساسات، حالت تدافعی و/یا اجتناب شود.

جای تعجب نیست که فقدان صمیمیت جنسی یکی از مهمترین دلایل طلاق زوج ها است. بنابراین، گفتگو در این زمینه را به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم قبل از ازدواج  باید بررسی شود در نظر بگیرید.

سخن آخر موضوعات مهم قبل از ازدواج

ساختن یک ازدواج موفق امروز بسیار دشوارتر از نسل‌های قبل است. زوج‌ها قبل از ازدواج باید خیلی چیزهای بیشتری به عنوان موضوعات مهم قبل از ازدواج را در نظر بگیرند و گفتگوهای جدی و سخت‌تری نسبت به زوج‌ها در گذشته دارند.

از آنجایی که طلاق می‌تواند دارای تأثیر منفی بر فرزندان، عواقب عاطفی برای زوج‌ها و هزینه مالی باشد، امروزه برای زوج‌ها ضروری‌تر است که کارهای پیشگیرانه لازم برای تضمین ازدواج موفق‌تر را انجام دهند.

داشتن مکالمه درباره این موضوعات مهم قبل از ازدواج می‌تواند شروع خوبی باشد.

 

موضوعات پرخواننده دیگر

سوالات مهم قبل از ازدواج

ناتوانی در گفتگو با همسر

چهار نکته برای رد کردن یک پیشنهاد ازدواج

مهارتهای قبل از ازدواج

4.3/5 - (9 امتیاز)
دسته بندی : روابط،خانواده و ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸