روانشناس نوجوان در رشت

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
بهترین روانشناس نوجوان در رشت

آیا شما هم جزو آن دسته والدینی هستید که نگران فرزند نوجوان تان هستید؟ آیا شما هم همیشه از خودتان می پرسید که بهترین روانشناس نوجوان در رشت کیست و چه خصوصیاتی دارد؟ کدام مشکل نوجوان تان نیاز به پیگیری روانشناسی دارد؟

نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر شخص است. در این دوره به دلیل بلوغ و مسائلی که به دنبال آن اتفاق می افتد، نوجوان ها بسیار حساس هستند. به خاطر این حساس بودن ممکن است مشکلات روحی و رفتاری مختلفی برای آن ها به وجود بیاید. به همین دلیل بهترین روانشناس نوجوان در رشت می تواند به نوجوان شما که ساکن رشت هستید کمک کند تا با مشکلات دوره نوجوانی اش کنار بیاید.

در این مقاله می خواهیم به مشکلات روانی شایع نوجوانی بپردازیم و بهترین روانشناس نوجوان در رشت را برای درمان این مشکلات معرفی کنیم:

 

چه مشکلات روانی در نوجوانی شایع است؟

نوجوانی به طور کل یک دوره بسیار حساس است. در این دوره همه نوجوان ها چه دختر باشند و چه پسر ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند و با آن دست و پنجه نرم کنند. این مشکلات علت های روانشناختی مختلفی دارد که بسته به هر شخص قابل بررسی است.

مشکلات ژنتیکی، مسائل مربوط به مدرسه، مشکلات خانوادگی، مصرف مواد مخدر و استرس های اجتماعی از جمله عواملی است که بهترین روانشناس نوجوان در رشت برای یافتن دلیل بروز مشکلات روانی بررسی می کند.

در ادامه مهم ترین و شایع ترین مشکلات روانی نوجوانان را بررسی می کنیم:

 

1- افسردگی

افسردگی جزو شایع ترین مشکلاتی است که در نوجوانی ممکن است اتفاق بیفتد. وابستگی های عاطفی شدید، حساسیت بیش از حد نسبت به درس و مدرسه، مشکلات والدین و مشکلات احساسی از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند به افسرده شدن نوجوان کمک کند.

معمولا یکی از دلایلی که باعث ایجاد افسردگی می شود، تعارض های اخلاقی و رفتاری است که نوجوان از والدینش می بیند. این تعارض ها و دورویی ها باعث سردرگمی نوجوان می شود. نوجوانی که سردرگم است، اگر نتواند مشکلاتش را ابراز کند دچار افسردگی می شود. معمولا افسردگی هایی که در دوره نوجوانی اتفاق می افتد گذرا هستند و به مروز زمان خودبخود درمان می شوند. اما توصیه ای که بهترین روانشناس نوجوان در رشت خواهد کرد این است که باید علائم مربوط به افسردگی را جدی بگیرید.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشاور افسردگی در رشت را مطالعه کنید.

افسردگی در نوجوانان

2- افت تحصیلی

افت تحصیلی هم یکی از مشکلات شایع دیگری است که ممکن است برای نوجوانان اتفاق بیفتد. بسیاری از کسانی که به دنبال بهترین روانشناس نوجوان در رشت می خواهند بدانند که چرا نمرات نوجوان شان تا این حد کم شده است و دلیل این افت تحصیلی او چیست.

در واقع عوامل مختلفی وجود دارد که بر درس خواندن یا نخواندن و بر افت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است. ممکن است تعدادی از نوجوان ها مدرسه را دوست نداشته باشند و دوست داشته باشند که کار کنند و درآمد داشته باشند. از طرف دیگر مشکلات مربوط به مدرسه باعث می شود که نوجوان از مدرسه ای که در آن تحصیل می کند متنفر شود و دوست نداشته باشد که به درس ادامه دهد.

از طرف دیگر مسئله ای که روانشناس نوجوان در رشت همیشه آن را پیگیری می کند، اختلال بیش فعالی است. نوجوانانی که اختلال بیش فعالی دارند به دلیل حواس پرتی که دارند و کمبود تمرکز نمی توانند درست درس بخوانند و همین عامل باعث افت تحصیلی آنها می شود. برای ریشه یابی مشکلات تحصیلی دانش آموز همیشه او از نظر بیش فعالی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

3- سومصرف الکل و مواد مخدر

بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان به سمت مواد مخدر و الکل کشیده شود. حقیقتی که وجود دارد این است که با توجه به شرایط امروزه، هیچ عاملی نمی تواند از آلوده شدن نوجوانان جلوگیری کند. مگر این که خود نوجوان میلی به مصرف مواد مخدر و یا الکل نداشته باشد.

سومصرف مواد مخدر و الکل می تواند پیش زمینه های مختلفی داشته باشد. گروه دوستان، محل زندگی، مدرسه دانش آموز، اعتماد بیش از حد والدین و امکانات بیش از اندازه مالی پدر و مادر از جمله عواملی است که موجب می شود دانش آموز نوجوان به سمت مصرف موادمخدر سوق پیدا کند.

برای پیشگیری از این مشکل راهکاری که همشه توسط روانشناس نوجوان در رشت و نیز همه مشاوران نوجوان مطرح است این است که باید با نوجوان به مانند یک بزرگسال رفتار کرد. در صورتی که متوجه شویم که نوجوان دارد الکل یا مواد مخدر مصرف می کند باید با او کاملا منطقی صحبت کرد. صحبت های بی دلیل و تنبیه های زیاد از حد باعث می شود که نوجوان به این رفتار پرخطرش ادامه دهد. ( Panic Disorder and Anxiety in Teens )

 

4- استرس

استرس یکی دیگر از مشکلاتی است که امکان دارد برای نوجوانان اتفاق بیفتد. استرس به قسمت های مختلفی تقسیم می شود و عوامل زیادی هستند که بر بروز استرس تاثیر دارند. شکست های تحصیلی، مشکلات عاطفی، امتحان های مدرسه و کنکور و نگرانی ها در مورد زندگی آینده از جمله مواردی است که باعث ایجاد استرس در نوجوانان می شود.

استرس در دوران نوجوانی اگر کنترل نشود می تواند باعث اختلالات اضطرابی و بیماری های روحی جدی تبدیل شود. بنابراین درمان استرس و آموزش نوجوانان برای کنترل کردن استرس ضروری به نظر می رسد.

بسیاری از والدینی که به روانشناس نوجوان در رشت مراجعه می کنند، بیان می کنند که فرزندشان دچار استرس و اضطراب است. علامت هایی که می تواند شما را به این فکر بیندازد که فرزند شما دچار استرس شده است، عبارتند از:

کم خوابی، افت تحصیلی، گوشه گیری، مشکلات تغذیه ای

بنابراین هر پدر  یا مادری باید بداند که توجه کردن به رفتار فرزندش جزو وظایف پدر و مادری اش است و اگر علامت هایی که گفته شد را در رفتار فرزندش ببیند باید برای درمان استرس سریعا اقدام کند. چرا که طولانی شدن درمان استرس ممکن است آسیب های جدی به روان و شخصیت نوجوان برساند.

 

5- اختلال های پس از حادثه

نوجوانان به دلیل روحیه حساسی که دارند نمی توانند به راحتی با مشکلاتی که برایشان پیش میآید کنار بیایند. بنابراین پس از تجربه های ناگواری که ممکن است در زندگی شان ایجاد شود، دچار استرس و نگرانی می شوند و نمی توانند به راحتی آن را کنترل کنند.

اتفاقاتی مانند جدایی والدین، تجربه سواستفاده جنسی، فوت یکی از اقوام یا دوستان و تصادف ها، باعث می شود که استرس و اضطراب بسیار شدیدی به نوجوان وارد شود. نوجوانی که نمی تواند به راحتی با این مشکلات کنار بیاید ممکن است دست به عمل های زیادی بزند تا بتواند این استرس و فشار روانی را تخلیه کند. فشار های روانی ناشی از مشکلات روحی تا بزرگسالی ادامه می یابد و زندگی نوجوان را برای همیشه تحت تاثیر قرار می دهد.

توصیه ای که بهترین روانشناس نوجوان در رشت می کند این است که نباید به نوجوانی که آسیب روحی دیده است بی توجه باشید. این بی توجهی موجب می شود که حال او روز به روز بدتر شود و عواقب زیادی مثل مصرف مواد مخدر و یا رابطه های دوستی خطرناک را به دنبال دارد.

در چنین شرایطی مراجعه به یک مرکز مشاوره مجرب می تواند کمک زیادی به حل مشکلات نوجوانان کند.

اعتماد به نفس نوجوان

6- کاهش اعتماد به نفس

در دوران بلوغ و نوجوانی بیشتر نوجوان ها با کاهش اعتماد به نفس روبرو می شوند. این کاهش اعتماد به نفس ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در دوران باوغ تغییرات زیادی در بدن نوجوانان به وجود می آید. بدن دختران کم کم شکل زنانه به خودش می گیرد و صفات مردانه هم در بدن پسرها بروز می کند.

همین عامل باعث کاهش اعتماد به نفس می شود. زیرا تصویرذهنی نوجوان از جسم خودش بهم می ریزد و اگر نتواند با آن کنار بیاید با کاهش شدید اعتماد به نفس روبرو می شود. هم چنین جوش های بلوغ و یا مشکلات دیگر پوستی موجب می شود که نوجوانان کمبود اعتماد به نفس پیدا کنند و دوست نداشته باشند در جمع های دوستانه حاضر شوند.

نکته دیگر این است که در دوران بلوغ رشد اندام ها معمولا متناسب نیست. مثلا ممکن است بینی نوجوان نسبت به سایر اجزای صورتش رشد زیادتری داشته باشد. به این ترتیب نوجوان ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرد و از نظر روحی دچار مشکل شود. بهترین روانشناس نوجوان در رشت در چنین شرایطی توصیه می کند تا با نوجوانان صحبت کنیم و به آن ها اطمینان بدهیم که این دوره طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد.

 

نتیجه گیری:

پدر و مادرهای ساکن رشت که فرزند نوجوانی دارند که از نظر روحی و عاطفی مشکل دارد همیشه از خودشان می پرسند که بهترین روانشناس نوجوان در رشت کیست و چه ویژگی هایی دارد. هم چنین این سوال برای والدین مطرح است که چه مشکلات روحی در نوجوانان شایع است. در این مقاله سعی شد به مشکلات شایعی که برای نوجوانان اتفاق می افتد بپردازیم.

نکته مهم در برخورد با مشکلات روحی و روانی نوجوانان این است که نباید مشکلات آن ها را انکار کنیم. باید بتوانیم با مشکلات آن ها به خوبی مواجه شویم و اجازه ندهیم که بر آینده آنها تاثیرگذار باشند.

 

منابع:

www.verywellmind.com

www.wired.com

 

Rate this post
دسته بندی : خدمات

2 thoughts on “روانشناس نوجوان در رشت”

  1. سلام ووقت بخیر پسر نوجوانی دا ن که از سن کودکی موی خانمهای فامیل نزدیک رو یواشکی لمس میکرد وحتی میبرید حالا که به سن ۱۶ سالگی رسیده هنوز هم همین کار رو انجام میده موقعی که خواب هستن ابن کار رو انجام میده لطفا راهنماییم کنید که چطور میتونم جلوی این کار رو بگیرم.

    1. سلام
      لازم هست برای رفع این عادت به روانشناس مراجعه بشه تا با بررسی دقیق‌تر راهکارهای درمانی لازم آموزش داده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸