تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان

از آنجا که کودکان تفاوت بین خیال و واقعیت را به خوبی تشخیص نمیدهند، تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان بسیار منفی خواهد بود.

کودکان دارای ذهن های آماده برای تاثیر پذیری هستند. از آنجا که کودکان درک مشخصی از واقعیت ندارند و نمی‌توانند مانند یک بزرگسال مفاهیم شناختی را تجزیه و تحلیل کنند، تاثیری که از فیلم‌های ترسناک می‌بینند به مراتب بیشتر از یک فرد بزرگسال است.

عدم توجه به مفاهیمی که کودکان از طریق تلویزیون و یا دیگر منایع دریافت می‌کنند  و تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان از اشتباهات تربیتی والدین هست که آثار آن در دراز مدت مشخص می‌شود.

در ادامه به برخی از تاثیرات فیلم ترسناک بر کودکان اشاره کرده ایم:

اولین تاثیر مهم فیلم ترسناک ایجاد اضطراب است. برخی از کودکان فارغ از اضطراب مخربی که بر روی آنها تاثیرگذار است سخت تلاش می کنند خود را شبیه شخصیت های منفی فیام های ترسناک کنند که این امر به دلیل مرحله الگوپذیری بر روحیه ی کودکان برای شکل گیری شخصیت در آن ها بوجود می آید.

هر آنچه که در فیلم‌ها می‌بینند را به دنیای کودکانۀ خود وارد کرده و سعی می‌کنند از آن‌ها تقلید کنند تا به نوعی وارد دنیای بزرگ‌ترها بشوند. کودکان درست نمی‌دانند که دنیای بزرگ‌تر‌ها به پاکی و آرامی دنیای کودکان نیست.

تماشای فیلم‌های ترسناک و خشونت آمیز به شدت کودکان را تحریک می‌کند تا از محتوای فیلم‌ها تقلید کرده و به خود و دیگران صدمه‌های غیر قابل جبران وارد کنند.

تماشای فیلم ترسناک در کودکان

تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان

کودکان و نوجوانانی که در معرض خشونت قرار دارند به احتمال بیشتر دچار مشکلات عاطفی و رفتاری می شوند. در ادامه به شناخت بیشتر اثرات منفی پیرامون تماشای فیلم های ترسناک بر روی کودکان می پردازیم.

دنیای مدرن امروز با بوجود آوردن فیلم ها و انیمیشن های ترسناک به طور ناخودآگاه کودکان و نوجوانان را به خو گرفتن با خشونت تشویق میکنند و کودکان نشانه های بیش فعالی و پرخاشگری برای بیان ناراحتیشان انتخاب می کنند.

این دسته از ژانرهای هیجانی علاوه بر مهیج بودن ، در کودکان و نوجوانان مستعد به اضطراب ،باعث برانگیخته شدن واکنش های اضطرابی می شوند.

مشکل دیگر فیلم ترسناک بی خوابی است . تاثیر صحنه های خشونت بار در فیلم ترسناک بر روی کودکان ممکن است به سرعت نمایان شده یا سال ها بعد معلوم شود. گزارش ها نشان داده که گاهی اوقات حتی تماشای یک صحنه ی خشونت بار می تواند تاثیر منفی و مخرب لازم را روی یک کودک بگذارد.

شایان ذکر است که تماشای فیلم ترسناک و صحنه های خشن آن تنها عامل بروز مشکلات رفتاری در کودکان نیست، اما می تواند در ابتلای آنها به مشکلات رفتاری نقش داشته باشد.

تماشای فیلم های ترسناک و صحنه های دلخراش موجب ایجاد هیجان عاطفی کاذب در کودک می شود. موضوع باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

شب ادراری و ماندن شب ادراری در کودکان نیز می‌تواند از عواقب تماشای خشونت و فیلم ترسناک در کودک شما باشد. این شب ادراری احتمالا نشانه ای از اضطراب کلی در کودک شماست.

در واقع کودکان زمان زیادی برای فرق گذاشتن بین خیال و واقعیت نیاز دارند. برای یک کودک خردسال تفکیک این موضوع که چه چیزی ساختگی و چه چیزی غیر ساختگی است، خیلی راحت نیست.

به همین خیلی از پدر و مادرها تصور می کنند با گفتن این موضوع که این داستان یا فیلم واقعی نیست، می توانند به او کمک کنند تا بر ترسش غلبه کند.

حقیقت این است که این توضیح معمولا برای کودکان اطمینان بخش نیست. دیدن اینگونه فیلم ها نه تنها باعث ایجاد ترس وکابوس شبانه و از خواب پریدن ها در فرزندان می شود بلکه در برخی موارد باعث افت تحصیلی کودکان نیز خواهد شد.

عوارض تماشای فیلم ترسناک

 

البته تماشای فیلم های ترسناک در تنهایی  تاثیر مخرب تری نسبت به تماشای آن در جمع دارد. نه تنها در مورد فیلم های ترسناک بلکه در موارد دیگر نیز والدین همیشه باید کنار کودک خود باشند و با او فیلم ها و انیمیشن های مورد علاقه اش را تماشا کنند. حتی برخی از انیمیشن ها به توضیح والدین نیاز دارد تا مفاهیم درست در ذهن کودک جا بیافتد.

تخیلات ترسناک یک کودک موجب استرس و اضطراب کلی در او می‌شود. استرس و اضطراب، سیستم بدن را به حالت دفاعی درآورده و باعث می‌شود کودک شما به جای حرکت به سمت رشد و ذخیرۀ مواد غذایی و تنظیم مناسب هیجانات؛ تنها به حل تعارضات حال حاضر بپردازد و سیر رشدی او را مختل کند.

در چنین شرایطی برای به جریان انداختن سیر رشدی، حضور یک مشاوره برای درمان استرس کودکتان بسیار ضروری است.

موضوع مهم تر که حتی در مورد بزرگسالان نیز وجود دارد عدم کنترل روی خوراکی وتنقلاتی است که هنگام دیدن فیلم به وجود می آید.

هنگام تماشای صحنه های مهیج کودک ناخودآگاه به خوراکی پناه می برد و چون با هیجان بیشتری می خورد  کنترلی روی خوراکش ندارد. این موضوع باعث چاقی و اضافه وزن در کودکان می شود.

راههای مقابله با وحشت حاصل از فیلم های ترسناک چیست؟

  1. مواجهه با ترس: به دنبال چیزهایی باشید که کودکتان از آن می ترسد. تشخیص آنچه او را ترسانده است می تواند به او کمک کند تا با آن ترس به صورت منطقی تر برخورد کند. 
  2. صحبت درباره موارد ترس: صحبت کردن در مورد چیزهایی که از آن میترسد می تواند مفید باشد.یعنی صحبت کردن وبیان احساسات کودک با شخص دیگر درباره ی چیزی که از آن می ترسد.  
  3. ثابت ماندن سطح ایمنی محیط: می توانید به او یادآوری کنید که سطح ایمنی خانه ی شما با قبل از دیدن فیلم های ترسناک تغییری نکرده است یعنی همان ایمنی که وجود داشت ، بعد از دیدن این چنین فیلم هایی همچنان پابرخواهد ماند. به او بگویید که این یک فیلم بود، نه واقعیت و سازندگان آن ، این فیلم را مانند هر فیلم دیگری برای مخاطبین ساخته اند.
  4. منحرف کردن ذهن کودک: این مورد را می توان با دیدن فیلم خنده دار بعد از تماشای فیلم ترسناک و صحبت درمورد آن ، کتاب خواندن و معاشرت با دوستان ، گوش دادن به موسیقی و انجام دادن فعالیتی که نیاز به تفکر دارد انجام داد.
  5. دیدن پشت صحنه ی فیلم: این مورد می تواند بسیار مفید واقع شود و کودک کاملا با ساخت اینگونه فیلم ها آشنا شود. 
  6. استفاده از گریم و بازی: استفاده از وسایل گریم کودکانه و ایجاد نمایش های خلاقانه نیز برای رفع تنش ها کاربردی است.

 

عوارض فیلم ترسناک بر کودکان

توصیه های به والدین در مورد دیدن فیلم های ترسناک

  1. در انتخاب فیلم مناسب برای مشاهده ی کودکان در منزل باید همانند مشاهده ی فیلم در سینما دقت به خرج داد.
  2. اگر صحنه ی غیر منتظره ی ترسناکی در فیلم وجود داشت باید به کودک درباره ی آن توضیح داد. یکی از توضیحات می تواند این باشد که گرچه در هنرپیشه ای که مورد خشونت واقع شده کشته شده یا صدمه ی جدی به او وارد شده است اما در دنیای واقعی چنین نیست.
  3. متوجه باشید بعضی از مفاهیم را لازم نیست در کودکی به کودکانتان نشان بدهید. تماشای این مقوله‌ها می‌توانند کودکی فرزندتان را خراب کنند؛ مفاهیمی مثل جنگ، خونریزی، دعوا، طلاق یا خشونت‌های خیابانی و ….
  4. اگرکودکتان صحنه ای از یک فیلم ترسناک را دید، توضیحاتی از زندگی واقعی هنر پیشه، اینکه واقعا نمرده است و غیر واقعی بودن آن می‌تواند به فرزندتان کمک کند تا کمتر بترسد و دچار کابوس و اضطراب نشود.

در آخر والدین باید از تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان آگاه باشند و با بروز هرگونه مشکل و ادامه دارشدن سطح استرس و اضطراب کودک در ارتباط با چنین مواردی حتما با بهترین روانشناس کودک در رشت در ارتباط باشند و فرزند خود را نزد مشاور ببرند. مرکز 

 

مریم گیاه تازه

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
روانشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آرامش زندگی

‌ ‌

‌ ‌

3.9/5 - (13 امتیاز)
دسته بندی : کودک و نوجوان مجله روانشناسی آرامش زندگی

2 thoughts on “تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان”

  1. سلام
    خواهر من ۶ سالشه و از دزد خیلی میترسه.
    یک روز متأسفانه از کم کاری من خودش برداشت فلش رو زد به تلویزیون و یک تیکه از یک فیلم ترسناک رو دید؛ اون یک مرد ترسناک رو دید که یک بچه رو گول زد، و توی یه جای تاریک ناگهان قیافه‌ش ترسناک شد و پسربچه رو دستشو کند و خورد، و در آخر خوده بچه رو خورد. خواهرم بعده چند روز اینو به من گفت و الان من و خانواده‌م نمیدونیم چیکار کنیم، از اون روز خیلی از دزد میترسه و همش فکر میکنه دزد میاد خونمون. خیلی نگرانشم.
    بهتره چی بهش بگم؟
    آخه اون فقط ۶ سالشه.

    1. سلام
      بهتره به یک روانشناس خوب که کار با کودکان هم انجام میدن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸