تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که پس از اینکه از خواب بیدار شده‌اید، به خواب خود فکر کنید و گمان کنید که این خواب معنای عمیق‌تری دارد؟ با کمال تعجب، حدود 43 درصد از آمریکایی‌ها بر این باورند که رویاهای آنها چیزی بیشتر از سناریوهای تخیلی است. تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

زیگموند فروید ، روانکاو مشهور، باور داشت که رویاها “شاه راه”  ناخودآگاه هستند و با مطالعه محتوای ظاهری رویاها، می‌توان نوری به خواسته‌ها و امیال پنهان افراد تابانید.

یک فرد هر شب، حدوداً در پنج قسمت از خواب رویا می‌بیند که هرکدام می‌تواند بین 15 تا 40 دقیقه طول بکشد. کارشناسان رویا، رویاها را به عنوان آینه‌ای از الگوهای اساسی رفتار انسان توصیف می‌کنند – آنها منعکس‌کننده این هستند که ما چه کسی هستیم، به چه چیزی اعتقاد و به چه چیزی نیاز داریم.

معانی رویاهای رایج ساده و شفاف نیست. آنها به صورت استعاری و سمبولیک ارائه می‌شوند. در واقع، تجزیه و تحلیل نمادهای رویا و مورد اهمیت واقع شدن آنها به خاستگاهی محبوب برای سرگرمی و خودنگری تبدیل شده است.

صرف نظر از اینکه رویاها معنی دارند یا نه، مفسران و تحلیل‌گران مجموعه‌های کاملی از فرهنگ‌نامه رویاها را ایجاد کرده‌اند تا به این پرسش که معنی مضامین و نمادهای رویاهای رایج چیست پاسخ داده باشند.

اگر شما هم به تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج علاقه‌مند هستید، از شما دعوت می‌کنیم همراه این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی باشید.

1- خواب افتادن یا سقوط کردن

برای آغاز تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج به سراغ خوابی می‌رویم که به احتمال خیلی زیاد تجربه آن را داشته‌اید.

آیا تا به حال شده است که خواب افتادن یا سقوط کردن کنید و سپس از خواب بیدار شوید؟ دو نوع بسیار متفاوت از خواب سقوط و افتادن وجود دارد.

هنگامی که در خواب سقوط می‌کنید و از افتادن خود آگاهید و بر ترس آن غلبه می‌کنید، می‌تواند نشان‌دهنده احساس ناامنی یا اضطراب در مورد یک موقعیت باشد. شاید در زندگی واقعی خود در انجام کاری شکست خورده‌اید، و رویایی که می‌بینید ابراز کننده احساسات شما در این مورد باشد که کارهایتان را آنطور که می‌خواهید انجام نمی‌دهید و پیش نمی‌روند.

همچنین می‌تواند به این معنی باشد که احساس می‌کنید کنترل اوضاع را در بخشی از زندگی خود از دست داده‌اید.

یا می‌تواند نشانه از دست دادن حمایت، یا حتی یک هشدار نمادین باشد مبنی بر اینکه خودآگاهی و هوشیاری‌تان باید بیشتر باشد.

از طرف دیگر، افتادن و سقوط آزاد با خوشحالی در خواب، حاکی از آن است که از تغییرات نمی‌ترسید و آماده هستید که شادی ناشی از تغییرات را به آغوش بکشید.

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

2- خواب برهنه بودن

آیا تا به حال این خواب ناخوشایند را که در محل کار یا مدرسه خود لخت و برهنه حضور دارید دیده‌اید؟ یا شاید در خیابان قدم می‌زنید و متوجه می‌شوید که لباس نپوشیده‌اید یا اینکه پیراهن یا شلوار خود را فراموش کرده‌اید بپوشید؟ خواب برهنه یا لخت بودن یکی دیگر از 9 خواب راجی است که تعبیر روانشناسی آن را خواهید خواند.

رؤیای برهنه بودن در ملاء‌عام می‌تواند باعث شود احساساتی مانند خجالت، تحقیر و افشای شدیدی داشته باشید. این خواب‌ها می‌توانند به این معنی باشند که شما از اینکه از اینکه دیگران شما را از ورای «پوشش‌تان» ببینند تا “خود واقعی‌تان” را کشف کنند احساس آسیب‌پذیری و ترس می‌کنید .

همچنین می‌تواند حاکی از این باشد که در تلاش برای یافتن “خود” هستید. یا احساس می کنید که آنطوری که دیگران شما را می‌شناسند نادرت و اشتباه است.

کارشناسان تا حد زیادی موافق هستند که این نوع رویا نشان دهنده اضطراب یا آسیب پذیری است – شاید ارتقای شغلی را پذیرفته باشید، شغل جدیدی را شروع کرده باشید یا در معرض دید عموم قرار گرفته‌اید.

اما تعبیر روانشناسی دیگری از خواب برهنه و لخت بودن معتقد است که شما با خود راحت هستید، خودتان را پذیرفته‌اید، چیزی برای پنهان کردن ندارید، و نشان می‌دهد که اعتماد به‌نفس آن را دارید تا به جهان اجازه دهید شما را دقیقاً همان جوری که هستید ببیند.

3- خواب مرگ و مردن

دیدن رویای مرگ یکی از عزیزان یا حتی مرگ خود می‌تواند فوق‌العاده وحشتناک باشد، اما این خواب لزوماً به این معنی نیست که یک کابوس است یا اینکه شما یا کسی که در خواب دیدید خواهید مرد.

در عوض، این رویا شخص را تشویق می‌کند تا تلاشی جدید یا شروعی تازه را آغاز کند. این رویاها همچنین می‌تواند منعکس‌کننده اضطراب در مورد تغییر یا ترس از چیزی ناشناخته باشد.

همانند مرگ، تغییر نیز می‌تواند ترسناک باشد. زیرا ما نمی‌دانیم طرف دیگر تغییر چیست. بنابراین ذهنِ رویاپرداز، تغییر را با مرگ برابر می‌داند.

بنابراین، تعبیر روانشناسی دیدن خواب مرگ یکی از عزیزان می‌تواند بازتاب ترس مشابهی از تغییر باشد، به‌ویژه در مورد رسیدن کودکان سنین بالاتر و مراحل مهم زندگی. این تغییرات می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کودک در حال رشد و بزرگ‌شدن است و والدین در این شگفت می‌مانند که آن کودک کوچک کجا رفته است.

بنابراین، این دسته از رویاهای مرگ و مردن، نشان‌دهنده نوعی سوگواری برای گذشتِ اجتناب‌ناپذیرِ زمان است. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که به پایان زندگی نزدیک می‌شوند یا می‌دانند یکی از عزیزان‌شان پیرتر می‌شود، می‌توانند از این رویاها اهمیت و معنایی دریافت کنند، که اغلب مربوط به حضور دلنشین و آرامش‌بخش، مانند آماده شدن برای رفتن است.

4- خواب از دست دادن دندان ها

تعابیر مختلفی از معنای این خواب وجود دارد. دندان‌ها اغلب نمادی از قدرت و جوانی هستند و از دست‌دادن دندان‌ها یکی از رایج‌ترین تجربه‌های افزایش سن و پیر شدن است. به عنوان چهارمین خواب رایج، تعبیر روانشناسی خواب از دست دادن دندان ها را خواهید خواند.

خواب از دیت دادن دندان ها می‌تواند نشان دهنده ترس از پیر شدن و از دست دادن جوانی باشد. این رویاها همچنین ممکن است منعکس کننده نگرانی شما در مورد ظاهر و نحوه درک دیگران از شما باشد. زیرا نشان دادن دندان یا لبخند زدن، بخش مهمی از نحوه ارائه و ابراز خودمان به دیگران است.

این خواب می‌تواند نمادی از تعامل اجتماعی و شخصیت ما باشد. همچنین، از دست دادن دندان‌ها خوردن و واضح صحبت کردن را نیز سخت‌تر می‌کند. وقتی خواب از دست دادن دندان را می‌بینید، ممکن است در تصور از دست دادن قدرت و جذابیت خود در زمینه زندگی اجتماعی خود باشید. یا احساس می‌کنید در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید.

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

معمولاً این رویاها ناشی از:

  • ترس از طرد شدن
  • خجالت
  • یا احساس عدم جذابیت است.

تعابیر دیگر می‌گویند که دندان‌ها علامتی بد هستند و نشان‌دهنده یک رابطه شکسته‌شده هستند.

و اینکه این خواب برای زنان مصداق برآورده شدن آرزو، تمایل به باردار شدن و برای مردان میل به فعالیت جنسی است.

همچنین، از دست دادن دندانی که باعث درد شما شده است، می‌تواند گره‌گشایی بزرگی باشد. این تصویر به طور بالقوه مفید است، زیرا از دست دادن دندان‌های حراب و دردناک می تواند نشانه‌ای از تولد دوباره‌ی قریب الوقوع باشد.

5- خواب پرواز کردن

تا به حال به به تعبیر روانشناسی 4 خواب رایج انسان‌ها پرداختیم. به عنوان پنجمین رویا در مورد خواب پرواز کردن صحبت خواهیم کرد.

در درازای تاریخ، پرواز و اوج گرفتن در آسمان همراه با پرندگان را متصور بودند. این رویاها اغلب در مورد استقلال و آزادی هستند، اما همچنین می‌توانند حاکی از نگاهی کلی و گذرا که به جهان دارید باشد.

خواب پرواز کردن می‌تواند فرد را تشویق کند تا مسائل جاری را رها کند و اجازه دهد همه چیز سر جای خود قرار گیرد. به همین ترتیب، پرواز نشانه آن است که “وضعیتی خارج از کنترل” در زندگی شما وجود دارد که ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

دشواری پرواز در خواب نشان می‌دهد که کسی یا چیزی شما را از رفتن به مرحله بعدی در زندگی باز می‌دارد. اگر نمی‌توانید پرواز کنید، نشان دهنده این است که ممکن است برای رسیدن به اهداف عالی که برای خود تعیین کرده در حال مبارزه هستید.

به همین ترتیب، تنهایی و تلاش زیاد برای پرواز به معنای عدم اعتماد به نفس است.

6- خواب تعقیب شدن

فرار از چیزی یا تعقیب شدن نشان می‌دهد که شما سعی دارید از چیزی که باعث اضطراب یا ترس شما در زندگی‌تان می‌شود، اجتناب کنید.

هنگامی که معنای نمادین تعقیب شدن در نظر گرفته شود، می‌تواند بیانگر آن باشد که چیزی می‌خواهد شما را برباید. این مورد اغلب به احساس شما در مورد بخشی از زندگی خود که به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کنید، مانند یک آسیبِ پنهان یا رویدادی استرس‌زا مربوط می‌شود.

اکثر روانشناسان رویا می‌گویند که، آن به اصطلاح “هیولا” که شما را تعقیب می‌کند، می‌تواند جنبه‌ای از خودتان باشد که به طور هدفمند سرکوبش می‌کنید.

“عمل دویدن” شما در رویاهایتان می‌تواند به این معنا باشد که اینگونه به استرس‌های روزمره پاسخ می‌دهید تا با آن اتفاقات کنار بیایید. یعنی اجتناب و فرار کردن.

اگر قصد دارید به جای مقابله‌ی موثر با مشکلات خود، از آنها فرار کنید، تا زمانی که مشکل را پیدا نکنید و آن را در زندگی خود حل نکنید، خواب تعقیب شدن می‌تواند یک رویای تکرار شونده باشد.

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

7- خواب رانندگی کردن یا تصادف با ماشین

برای هفتمین مورد از تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج به سراغ خواب رانندگی کردن یا تصادف با ماشین را بررسی خواهیم کرد.

ماشین‌ها در رویاها نشان‌دهنده محرک‌ها و انگیزه‌های ما در زندگی و مسیر آن هستند. اگر در خواب ببینید که ماشینتان کنترل خود را از دست داده است، ممکن است حس کنید در مسیر موفقیت خود قدرت کافی را نداشته باشید یا از مسیر خود خارج شده باشید و برای ادامه راه باید به جاده اصلی برگردید.

همچنین می‌تواند حاکی از این باشد که یک عادت بد فعلی ممکن است به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود.

اگر کنترل وسیله نقلیه خود را از دست دادید و شخصی که او را می‌شناسید در حال رانندگی ماشین است، ممکن است لازم باشد او را به مسیر خود بازگردانید.

شخصی که رانندگی می‌کند به شما کمک می‌کند بفهمید چه کسی مسیری را که می‌روید کنترل می‌کند.

مطالب پربازدید دیگر:

اختلالات خواب و نشانه‌های آن

فواید فراموشی و فراموش کردن – مژده به فراموشکاران!

دلیل بیشتر خوابیدن خانم ها از آقایان

8- خواب امتحان داشتن

خواب امتحان داشتن می‌تواند از ترسناک‌ترین رویاها باشد. احساس عدم آمادگی برای امتحان در خواب، معمولاً می‌تواند به افراد جوان یا کودکانی که تحت فشار و استرس زیادی هستند مرتبط باشد.

گاهی این احساس می‌توانند آنقدر واقعی باشد که وقتی فرد از خواب بیدار می‌شود، واقعاً متقاعد شود که در یک آزمون مهم شکست خورده است!

این نوع رویا می‌تواند نشان‌دهنده عدم اعتماد به نفس و ناتوانی فرد در پیش‌روی به مرحله بعدی زندگی نیز باشد.

امتحان‌دادن در خواب می‌تواند ترسی زیربنایی و اساسی از “شکست” را آشکار کند. ثابت شده است که از هر 5 نفر حداقل 1 نفر یک رویای امتحان را در زندگی خود تجربه می‌کند. همچنین گفته می‌شود که افراد کمال‌گرا بیشتر به سمت و سوی رویاهای اضطراب‌انگیز امتحان دادن متمایل می‌شوند.

خواب امتحان داشتن می‌تواند به فرد یادآوری کند که هوشیار بماند. و هنگامی که این رویا در بزرگسالان رخ می‌دهد، تشابهاتی بین مدرسه و شغل ایجاد می‌کند، زیرا در هر دوی این مکان‌ها، موقعیت‌های پر فشار زیادی دیده می‌شود که می‌تواند به معنای استرس کاری باشد.

امتحانات تجربیات وحشتناکی هستند که در آنها مجبور می‌شوید با امتحان و آزمون روبرو شوید. رویاهای شکست خوردن در امتحان یا عدم آمادگی برای آن می‌تواند بیانگر آن باشد که برای چالش‌های زندگی خود احساس آمادگی نمی‌کنید.

تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

9- خواب دیر کردن

آخرین رویای رایج و مشترک ما انسان‌ها، خواب دیر کردن است. این رویا نشان‌دهنده نگرانی و اضطراب در مورد جهت‌گیری متفاوت در زندگی شما است. ممکن است احساس کنید که اکنون 100٪ در مورد ایجاد تغییر مطمئن هستید.

همچنین می‌تواند به این معنا باشد که احساس می‌کنید برای انجام کاری که قصد انجام آن را داشتید وقت ندارید.

با این حال، ناخودآگاهِ شما ممکن است به شما بگوید که برای دستیابی به چیزهایی که در زندگی می‌خواهید هرگز دیر نیست. اما هیچ قولی نده که نمی‌توانی به آن عمل کنی!

نتیجه گیری تعبیر روانشناسی 9 خواب رایج

این که چه خوابی می‌بینید، می‌تواند دلیلی داشته باشد. اما آیا اکثر این تعابیر خواب دقیق به نظر می‌رسند؟ با این که رویاها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند، امیدوارم بتوانید برخی از رویاهای رایج و پرتکراری را که دیده‌اید درک و تعبیر کنید.

به جای اینکه سعی کنید یک معمای گیج کننده از معنای رویاهایتان را کنار هم بچینید، رویاهای خود را به عنوان تلنگری در زندگی واقعی خود در نظر بگیرید که منعکس کننده ترس ها، اضطراب ها، خواسته ها و آرزوهای شما برای آینده است.

‌ ‌

‌ ‌

ترجمه شده از سایت Simplypsychology

روزبه کمایی ، کارشناس ارشد روانشناس بالینی

 

1,064 بازدید
5/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی : مجله روانشناسی آرامش زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸