اصول عذرخواهی در محل کار

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
عذرخواهی در محل کار

عذرخواهی کردن به طور کلی کار آسانی نیست، حال تصور کنید در محل کار، در یک محیط حرفه‌ای با احساسات شخصی روبرو می‌شوید. با این حال عذرخواهی در محل کار اگر صحیح و صمیمانه انجام شوند، نه تنها باعث سرافکندگی نخواهد بود، بلکه نشان دهنده میزان تعهد و روحیه دوستانه و بالغانه شما خواهد بود.

چه زمان در محل کار عذرخواهی کنیم

اگر چه عذرخواهی کردن مهم است اما باید توجه داشت که نگه داشتن اندازه آن مهمتر است. عذرخواهی کردن رسمی و زیاد به دلیل مرتکب شدن اشتباهات کوچک باعث می‌شود همکاران و کارفرمایان‌تان شما را فردی ضعیف وسست عنصر قلمداد کنند.

بنابراین مثلا اگر به طور تصادفی لیوان قهوه‌تان در سینک آشپزخانه افتاد و یا کمی دیرتر از همکاران خود حاضر شدید، گفتن کلمه “متاسفم” کافی است.

در کل بسیار مهم است بین بیش از حد عذرخواهی کردن و عذرخواهی نکردن تعادل برقرار کنید.

عذرخواهی در محل کار چگونه انجام شود؟

باید توجه داشته باشید که عذرخواهی در محل کار با توجه به مسئله پیش آمده و شخصی که قرار است از او عذرخواهی کنید از نظر روش و محتوا متفاوت هستند. با این حال نکاتی را در این نوشته برایتان تدارک دیده‌ایم تا بتوانید زیر می‌تواند تقریبا هر نوع عذرخواهی را موثرتر کند:

1- خطای خود را بپذیرید

برای هر عذرخواهی، در قدم اول باید خطای خود را بپذیرید و اعتراف به اشتباه خود نمایید. برای این موضوع لازم است قبول کنید که اشتباهی از سوی شما صورت گرفته، بدون در نظر گرفتن دلایل آن.

2- توجیه نکنید

زیرا با بهانه‌آوردن و توجیه کردن برای اشتباه خود مسئولیت اقدامات‌تان را به عهده نمی‌گیرید. با بیان کلماتی چون “متاسفم” یا “معذرت می‌خواهم ” ابراز پشیمانی خود را به وضوح بیان کنید.

بهانه آوردن و توجیه، این گونه به نظر می‌رسد که خود را از اشتباهات معاف کرده و نشان می‌دهد که پشیمان نیستید و این موضوع با اصول عذرخواهی کردن در تضاد است.

3- در اسرع وقت عذرخواهی کنید

عذرخواهی کردن در نزدیکترین زمان بیانگر این خواهد بود که از اشتباهی که مرتکب شده‌اید احساس پشیمانی دارید.

برخی اوقات به ویژه برای اشتباهات جزئی مانند دیر رسیدن به قرار ناهار با یک همکار، عذرخواهی سریعا پذیرفته می‌شود. با این وجود، هنگام عذرخواهی برای یک اشتباهخاص ممکن است لازم باشد چند ساعت یا حتی یک روز صبرکنید تا شرایط مساعد برقرار شود و عذرخواهی را بپذیرند.

عذرخواهی در محل کار

 

4- مسئولیت کاری که کرده‌اید را بپذیرید

از دیگر اصول عذرخواهی در محل کار این است که مسئولیت کار خود را بپذیرید. زیرا بعد از گفتن “متاسفم ” صراحتا و مختصرا تصدیق کرده‌اید که چه اشتباهی را مرتکب شده‌اید.

قانون یا هنجاری که نقض کرده‌اید را بپذیرید تا مسئولیت اشتباه خاص خود را برعهده بگیرید.

5- صادق باشید

اشتباه خود را ابراز کنید و صادق باشید. یک عذرخواهی دروغین براحتی قابل تشخیص است زیرا تظاهر کردن کار آسانی نیست. افراد دیگر را سرزنش نکنید، از ناآگاهی به عنوان دلیل استفاده نکنید و روراست باشید.

6- نحوه رفع اشتباه را توضیح دهید

علاوه بر این که می‌گویید چرا متاسف هستید در مورد چگونگی پیشگیری از بروز مجدد موضوع نیز توضیح دهید.

به عنوان مثال اگر مهلت تعیین تکلیف تیمی را از دست داده‌اید به همکاران خود توضیح دهید که از این پس برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید که از پیشامدهای بعدی پیشگیری کنید.

زیرا صرفا گفتن این که دیگر اشتباه تکرار نمی‌شود برای عذرخواهی در محل کار و یا کلا عذرخواهی کردن کافی نیست مگر این که قدم‌هایی برای اطمینان از عدم تکرار آن بردارید.

7- عمل کردن بهتر از حرف زدن است

عذرخواهی را در قالب جملات مثبت ابراز کنید و احساساتی عمل نکنید. برای جبران اشتباه خود بیشتر کار کنید.

به طور پیوسته درباره تاسف خود صحبت نکنید. عمل کردن بهتر از حرف زدن است.

عذرخواهی در محل کار

8- احساسات دیگران را در نظر بگیرید

به جای به نمایش گذاشتن احساس خود، ابتدا به احساسات دیگران توجه کنید و احساسات آنها را در نظر بگیرید و با آنها همدلی کنید.

9- حرف خود را به یاد داشته باشید

با پایبند بودن به قول و حرف خودتان به دیگران نشان می‌دهید که واقعا عذرخواهی کرده‌اید. با پیگیری راهکار خود به دیگران نشان می‌دهید که می‌توانند به شما اعتماد کنند.

10- استراتژی خاصی را در نظر بگیرید

برخی از معذرت خواهی ها باید شخصا گفته شوند. به عنوان مثال اگر با رئیس خود به مشکلی برخورده‌اید باید شخصا او را ملاقات کرده و در مورد تخلف با جزئیات با او صحبت کنید.

با این وجود اگر از برخورد حضوری با این شخص معذب هستید یا این که ممکن است حرفی را نادرست بگویید، می‌توانید از ایمیل استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید علاوه بر ایمیل عذرخواهی این موضوع را نیز ضمیمه کنید و بگویید که حاضرید شخصا او را ملاقات کرده و درمورد موضوع بیشتر صحبت کنید و توضح دهید.

11- اختلافات و اشتباهات گذشته را به میان نیاورید و خود را ببخشید

به هر اتفاق به صورت مجزا نگاه کنید. نباید انتظار داشته باشید افراد درباره هرکاری که در گذشته به اشتباه انجام داده‌اند، معذرت خواهی کنند.

خود را سرزنش نکنید و سعی کنید آنچه انفاق افتاده را فراموش کنید و خودتان را ببخشید.

مطالب پربازدید دیگر

ترفند روانشناسی که زندگی را برایتان ساده‌تر می‌کنند!

رفتارهایی که باعث میشوند دیگران از شما کناره بگیرند

۱۱ نمونه از موارد کاملا شخصی و خصوصی

Rate this post
دسته بندی : مطالب عمومی

آیا عذرخواهی در محل کار اصول خاص خود را دارد؟

بله. عذرخواهی در محل مشخصه‌های دیگری دارد که در مقاله به آن اشاره شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸