10 دلیل مصرف ماری جوانا یا گل – برگرفته شده از چهار مطالعه تحقیقاتی بزرگ

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
دلیل مصرف ماری جوانا یا گل

فرقی نمی‌کند در چه سن و شرایطی باشید، احتمالا اسم ماری جوانا یا گل را شنیده‌اید. حال اگر دارای فرزند باشید، این موضوع حساس‌تر می‌شود. در این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی به علف و 10 دلیل مصرف ماری جوانا یا گل می‌پردازیم.

ماری جوانا – که به آن گل، حشیش، وید، علف و… نیز گفته می‌شود – یک ماده مخدر رایج است. در ایالات متحده آمریکا استفاده از شاهدانه از دهه 1960 افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی گالوپ در سال 2017، نزدیک به نیمی (45٪) از آمریکایی ها در دوره ای از زندگی خود ماری جوانا را امتحان کرده اند. یک مطالعه در سال 2018 تخمین زد که 15 درصد از آمریکایی‌ها در سال قبل از ماری جوانا استفاده کرده‌اند.

استفاده از ماری جوانا یا گل با تاثیرات فیزیکی و روانی (به عنوان مثال، تغییر ادراک، افزایش اشتها، تسکین درد) همراه است. در برخی از جمعیت‌ها، مصرف ماری‌جوانا با پیامدهای نامطلوب سلامتی طولانی‌مدت مانند اختلال مصرف حشیش (اعتیاد به حشیش)، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی همراه است.

سوال مهم این است که چرا مردم ماری جوانا می کشند یا به طور کلی دلیل مصرف ماری جوانا یا گل چیست؟

برای پاسخ به این سوال، اجازه دهید یافته‌های چهار مطالعه تحقیقاتی را بررسی کنیم که با مطالعه‌ای که در ماه گذشته منتشر شد، شروع می‌شود.

یک مطالعه ملی در مورد دلیل مصرف ماری جوانا یا گل

در سال 2021 در مورد استفاده از ماری جوانا در ایالات متحده، مقاله‌ای که در شماره سپتامبر 2021 مجله وابستگی به مواد مخدر و الکل منتشر شد، داده‌های ایالت‌های ایالات متحده را در سیستم نظارت بر عوامل خطر رفتاری 2017-2019 تجزیه و تحلیل کرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که شیوع مصرف حشیش در ماه گذشته 11 درصد بود.

دلیل اصلی مصرف ماری جوانا یا گل در میان بزرگسالان، دلایل مصرف عبارت بودند از:

  • فقط استفاده تفریحی (38%)
  • استفاده تفریحی و پزشکی (33%)
  • و فقط استفاده پزشکی (29%)

هنگامی از که ماری جوانا به دلایل پزشکی استفاده می‌شد، به احتمال کمتری به شکل دود شده مورد استفاده قرار می‌گرفت (در مقایسه با مصرف به شکل بوخور یا بلعیدنی). به طور کلی، مصرف کنندگان پزشکی ماری جوانا (در مقایسه با مصرف کنندگان تفریحی) زنان، متاهل، غیرشاغل، کم درآمد، مسن‌تر، دارای سلامت پایین‌تر و مصرف کنندگان روزانه هستند.

با کمال تعجب، در ایالاتی مصرف ماری جوانا در آنها کاملاً قانونی بود (در مقابل ایالاتی که غیرقانونی بودند)، احتمال “گزارش استفاده تفریحی به طور قابل توجهی کمتر بود.ذدر حالی که احتمال گزارش دلایل [پزشکی و تفریحی] به طور قابل توجهی بیشتر بود.

دلیل مصرف ماری جوانا یا گل

اما چرا؟

شاید به این دلیل که ایالت‌های ایالات متحده که استفاده تفریحی از ماری جوانا در آنها قانونی است، تمایل بیشتری به آزادی عمل دارند، و ساکنان این ایالت‌های لیبرال بیشتر تمایل دارند که “ماری جوانا را با دیدی مثبت ببینند، فواید درمانی آن را بشناسند، و حداقل بخشی از مصرف آن را به نیاز پزشکی نسبت دهند.”

دلیل مصرف ماری جوانا یا گل توسط دانشجویان

تحقیق دیگری در مورد مصرف ماری جوانا در میان افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند از داده‌های یک نظرسنجی آنلاین استفاده کرد. نمونه نهایی شامل 634 نفر (18 سال؛ 58 درصد زن؛ 68 درصد سفیدپوست، 17 درصد آسیایی، 6 درصد اسپانیایی) بود.

بنا به این نتایج دلیل اصلی مصرف ماری جوانا یا گل عبارت است از:

  • سرگرمی یا لذت بردن
  • انطباق (به عنوان مثال، تحت فشار دوستان)
  • کنجکاوی و آزمایش
  • انگیزه‌های اجتماعی (به عنوان مثال، ارتباط و صمیمت)
  • ملالت و بی‌حوصلگی
  • تسکین استرس

همانطور که اشاره شد، سه انگیزه اصلی (اصلی‌ترین دلایل استفاده از ماری جوانا) کنجکاوی و آزمایش، سرگرمی/لذت بردن و پذیرش همتایان بود.

برخی از انگیزه‌های گزارش شده برای مصرف ماری جوانا، با مصرف زیادتر و مشکلات شدیدترِ مرتبط با ماری جوانا مانند: مسائل مربوط به روابط، مشکلات مالی یا مسائل مربوط به مدرسه مرتبط بودند.

این انگیزه‌ها شامل لذت یا سرگرمی، استفاده مکرر، تغییر در ادراک و احساس (به عنوان مثال، بهبود تجربیات فرد)، و افزایش فعالیت‌ها (به عنوان مثال، بهتر کردن تجربه شنیدن موسیقی) بود. در مقابل، آزمایش با استفاده کمتر و مشکلات جدی کمتر همراه بود.

دلیل مصرف ماری جوانا یا گل

 گل و زمینه اجتماعی

ارتباط بین مصرف ماری جوانا و زمینه اجتماعی آن توسط دکتر بِک و همکارانش با استفاده از داده‌های مطالعه زندگی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

از بین 1253 دانشجوی مقطع کارشناسی در نمونه اصلی، محققان کسانی را انتخاب کردند که ارزیابی‌های 6 و 12 ماهه را تکمیل کرده بودند و مصرف کننده منظم ماری جوانا بودند (یعنی دانش آموزانی که حداقل یک بار در شش ماه گذشته ماری جوانا مصرف کرده بودند). گروه نهایی شامل 322 دانشجوی کارشناسی (شامل 153 زن) بود.

تجزیه و تحلیل دلایل خود گزارش شده برای استفاده از شاهدانه چهار زمینه یا انگیزه مجزا را شناسایی کرد:

  • پذیرفته شدن توسط همتایان (یعنی سازگاری)
  • مدیریت احساسات و خلق و خوی
  • استفاده‌های مرتبط با جنسیت (به عنوان مثال، کاهش مهارها)
  • تسهیل اجتماعی (به عنوان مثال، افزایش تعامل اجتماعی و احساس خوب بودن)

تسهیل اجتماعی دلیل اصلی استفاده از ماری جوانا یا الکل بود. به عنوان مثال، هنگامی که از شرکت کنندگان در مورد شرایطی که در آن ماری جوانای بیشتری مصرف می‌کردند پرسیده شد، بیش از یک چهارم به زمانی که با گروهی از دوستان و در محوطه دانشگاه بودند (مانند شرکت در مهمانی ها) اشاره کردند.

ماری جوانا یا گل در مصرف کنندگان طولانی مدت

یک تحقیق جزئی در کانادا از مصاحبه‌های ساختاریافته با مصرف کنندگان باتجربه ماری جوانا (یعنی کسانی که 25 بار یا بیشتر از ماری جوانا استفاده کرده‌اند) برای بررسی دلایل استفاده از ماری جوانا استفاده کرد. نمونه شامل 40 زن و 64 مرد و میانگین سنی 34 سال (55-18 سال) بود. حدود نیمی از نمونه‌ها روزانه حشیش مصرف می‌کردند، در حالی که 80 درصد آن را یک بار در هفته در سال قبل مصرف می کردند.

مهمترین دلیل استفاده از ماریجوانا در میان دلایلی که شرکت‌کنندگان آن را “بسیار مهم” می‌دانستند، آرامش بود.

سایر دلایل اصلی مصرف ماری جوانا عبارتند از:

  • احساس خوب
  • مصارف پزشکی
  • الهام گرفتن
  • روش‌های جدید برای نگاه کردن به چیزها
  • مقابله با افسردگی و اضطراب
  • فراموش کردن نگرانی‌های خود
  • لذت بردن از فیلم یا موسیقی
  • خواب بهتر
  • کنار آمدن با کسالت

‌ ‌

مطالب پربازدید دیگر:

‌ ‌

همانطور که اشاره شد، فهرست طولانی از دلایل استفاده از ماری جوانا یا گل وجود دارد. مانند سرگرمی، آرامش، پیوند، و تسهیل اجتماعی، تنظیم احساسات، و دلایل پزشکی.

به نظر نمی‌رسد دلیل واحدی برای توضیح استفاده از ماری جوانا در جمعیت‌های مختلف یا حتی افراد در زمان‌های مختلف بتوان نام برد.

به عنوان مثال، برخی از دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه می‌شوند، ممکن است از ماری جوانا به عنوان یک تسهیل کننده اجتماعی استفاده کنند.

به هر حال، دانشگاه اغلب اولین باری است که بسیاری از جوانان دور از خانواده و خانه خود زندگی می‌کنند، به این معنی که آنها نیاز به ایجاد دوستی‌های جدید دارند (از این رو نیاز به تسهیلگران اجتماعی دارند).

در دانش‌آموزان دیگر، مانند آن‌هایی که بیماری‌های مزمن و درد مزمن دارند، ماری جوانا یا گل ممکن است برای کمک به تسکین درد استفاده یا حتی تجویز شود. یا می‌تواند به هر دو دلیل استفاده شود.

به طور خلاصه، دانستن اینکه فردی گل یا ماریجوانامصرف می‌کند یا حتی به اختلال مصرف حشیش (مثلاً اعتیاد به ماری جوانا) مبتلا شده است، به ما اطلاعات کمی در مورد اینکه چرا آنها شروع به مصرف ماری جوانا کردند یا چه عواملی باعث تشویق و حمایت از مصرف مواد مخدر آنها شده است، می‌کند.

به عبارت دیگر، برای درک اینکه چرا مردم حشیش مصرف می‌کنند، باید آنها را به صورت “فردی” بشناسیم.

دلیل مصرف ماری جوانا یا گل

 

به طور خلاصه:

  • ماری جوانا یک ماده مخدر رایج است که استفاده از آن از دهه 1960 افزایش یافته است.
  • ماری جوانا  به دلایل پزشکی (مثلاً برای مدیریت درد)، دلایل تفریحی (مانند سرگرمی، آرامش) یا هر دو دلیل استفاده می‌کنند.
  • برای درک دلایل مصرف ماری جوانا، باید افراد و شرایط آنها را بهتر درک کنیم.

 

432 بازدید
5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مجله روانشناسی آرامش زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸