انواع ترس های کودکان و راه های کنترل آن

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
انواع ترس های کودکان

برای بسیاری از کودکان، سن 6 سالگی سن بروز ترسهای آنهاست. با این وجود، با افزایش سن کودک، تمام ترس ها ناپدید نمی شوند. در این نوشتار به مهمترین ترس های کودکان پرداخته خواهد شد که عبارتند از: انواع ترس های کودکان

  • ترس از تاریکی انواع ترس های کودکان

شایع ترین ترسی که کودکان دارند، ترس از تاریکی است و معمولا از سن 2 سالگی آغاز می شود و ممکن است تا سن بلوغ هم ادامه پیدا کند. تقریبا همه کودکان حداقل برای مدتی از تاریکی می ترسند، معمولا اطمینان دادن به کودک هر چند جزیی مانع از تشدید و مزمن شدن ترس در او می شود، اما گاهی ترس در وجود او باقی می ماند که برخی از راهکار های زیر می تواند کمک کننده باشد:

صحبت کردن در مورد ترس

مقاوم کردن کودک در برابر ترس( مواجهه در فضای ترس و به مرور عادت کردن توسط کودک).

شریک شدن در ترسهای کودک

استفاده از تقویت کننده ها و تحسین کودک و تنظیم و طراحی جدول شجاعت با رعایت سلسله مرتب ترس

در نظر گرفتن پاداش مخصوص و …

  • ترس از آب

ترس دیگری که ممکن است کودکان داشته باشند، ترس از آب است. برخی از کودکام به حدی از آب می ترسند که حتی حاضر نیستند سرشان را زیر دوش آب بشویند. در اغلب موارد، ترس کودک ناشی از یک خاطره تلخ، ترس والدین از آب  یا بی تجربگی است. اگر کودک شما از آب می ترسد، مجموعه ای از راهکارهای زیر می تواند کمک کننده باشد.

از بروز ترس از آب پیشگیری کنید و واکنش شدید نشان ندهید و خیس شدن را بسیار لذت بخش سازید.

بازی های جذاب و مختلف را در آب به کودک بیاموزید.

علت واقعی ترس کودکتان از آب را کشف کنید: در مورد کودکانی که از استخر، دریاچه و دریا می ترسند، عمق آب، دمای آّب، نرسیدن پا به ته آب یا یک تجربه ترسناک می توانند دلایل اصلی باشند.

به تدریج کودک را با آب آشنا کنید و شنا کردن را به او توام با بازی های مختلف بیاموزید.

پیشرفت های کودک را تحسین کنید و …

  • ترس از حیوانات

بعضی از کودکان از ابتدا حیوانات را دوست دارند، اما برخی دیگر از آنها از حیوانات به شدت می ترسند. دور کردن کودک از حیواناتی نظیر مار، موش و یا حیوانات بزرگ عقلانی است، اما در مورد حیوانات خانگی و اهلی بهتر است کودک را از آنها دور نکنیم. برای کاهش ترس فرزندتان راههای بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

آنچه را که کودک از آن می ترسد را دقیقا مشخص کنید و با جزییات بیشتر تر کودک را کشف کنید.(کودکی ممکن است از  اینکه گربه صورتش را پنجول کند و یا سگ گازش بگیرد بترسد).

عکس هایی از حیوانات مختلف به او نشان بدهید و در فضای خانه عکس حیوانی که کودک میترسد و یا حیواناتی که به آنها علاقه دارید را بچسبانید تا هر وقت شد کودک نگاهی به آنها بیاندازد.

در رابطه با حیوان مد نظر داستانهایی را برای کودک بخوانید، البته داستانها نباید اصلا ترسناک باشند.

برای کودکتان فیلم و یا کارتون هایی در رابطه با حیوان مد نظر تهیه کنید.

حیوانات مختلف را از دور تماشا کنید و بهتر است که کودک از حیوانی که می ترسد را در کنار حیوانات دیگر تماشا کند.

برای کودک الگو باشید.( در صورتی که کودک دور ایستاده، خودتان به حیوان نزدیک شوید و با صدای بلند  رفتار خود را برای کودک توضیح بدهید.

نقش حیوان را  در منزل برای کودکتان بازی کنید.(البته جهت بامزه شد بازی بهتر است که بعد از شما نیز، کودکتان نقش حیوان مد نظر را بازی کنید.

با هم به حیوان نزدیک شوید.(در هنگام نزدیک شدن به حیوانات بهتر است، میزان ترس کودکتان را مشخص نمایید و از او بخواهید تا بیان کند.

اوقات بیشتری را با حیوان بگذرانید و به عنوان یک الگوی موفق، نحوه برخورد با حیوانات مختلف را به او آموزش دهید.

درباره آوردن یک حیوان به خانه صحبت کنید و …

  • ترس از ارتفاع

بسیاری از والدین ترسو وقتی که فرزندشان در حال بالا رفتن از درخت یا راه رفتن بر روی ارتفاعی را میبینند، آرزو میکنند که کاش فرزندشان از ارتفاع می ترسید، مانند بسیاری از ترس های دیگر، این ترس نیز ذاتی است. برای کمک به فرزندتان در خلاص شدن از شر این نوع ترس، پیشنهادهای زیر کاربردی و موثر خواهند بود:

جلوگیری کردن از ترس کودک، واکنش نشان ندهید و کودک را تحت فشار قرار ندهید و از او حمایت کنید.

اگر خودتان نیز از ارتفاع می ترسید، هرگز در مقابل او ترستان را بروز ندهید، هم چنین کودک را برای داشتن این نوع ترس مسخره نکنید.

مهارتهای مقابله با ترس در کودک تقویت کنید.( روشهای کسب آرامش عضلانی را به او بیاموزید.)

از روش نردبان استفاده کنید.( یکی از راههای خوب جهت کنترل ترس از ارتفاع این است که از کودک بخواهید بالا رفتن از نردبان را یاد بگیرد. در کودک اعتماد ایجاد کنید بعد از طی کردن هر پله او را تحسین کنید.

از تحربیات حقیقی استفاده کنید: وقتی کودک در روش نردبان پیشرفت کرد، از این روش استفاده کنید و برای شروع میتوانید از سرسره با ارتفاع کم شروع کنید.

استفاده از روش آسانسور شیشه ای است که در بعضی از ساختمان ها یا هتل ها وجود دارد که یک روش بسیار موثر است، در این روش با هر طبقه بالا رفتن، برای چند لحظه مکث کنید تا کودک به ارتفاع عادت کند و ..

و سایر ترس هایی که کودکان با آنها دست به گریبان هستند:

  • ترس از صداهای بلند
  • ترس از مکان های بسته
  • ترس از مرگ یا مردن
  • ترس از معاینات پزشکی و دندانپزشکی
  • ترس از رفتن به مدرسه
  • ترس از دزدان و آدم ربایان
  • ترس از حضور در جمع و تجمعات
  • ترس از آمپول، دکتر و بیمارستان
  • ترس از حشرات
  • ترس از رعد و برق و یا طوفان

بعضی از مواقع نیز ترس کودک ممکن است که علت های پزشکی داشته باشد که در این صورت باید در صورت ادامه دار بودن ترس، باید از کودک معاینه پزشکی انجام شود.

قبل از هر چیز والدین نباید از ترس کودک نگران باشند، و حتی ترس های شدیدکودک دلیل بر داشتن اختلالات روانی و هیجانی در او نیست و نباید به آن اهمیت داد. انواع ترس های کودکان

اگر کودکی نیز قبلا از چیزی می ترسید ولی اکنون خودش مایل است که به آن نزدیک شود، والدین باید برای انجام این کار به او کمک کنند. به طور مثال، اگر کودکی از بلندی می ترسیده و حالا مایل است آن را امتحان کند، او را به محلی که کمی بلندی دارد ببرید، یا اگر قبلا از آتش می ترسیده و حالا مایل است به او اجازه بدهید که زیر نظر شما شمعی را روشن کند.

والدین محترم می توانند در صورت کسب اطلاعات تخصصی در حوزه مهمترین ترس های کودکان، و یا اگر خودشان دارای فرزندی هستند که دارای ترس های مطرح شده می باشد، در صورت تمایل با روانشناسان مرکز آرامش زندگی در تماس باشند.

Rate this post
دسته بندی : کودک و نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸