آموزش محروم سازی موقت کودکان نافرمان

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
محروم سازی موقت

روش محروم سازی موقت به  عنوان یک از موثرترین روش های مقابله با مشکلات رفتاری کودکان به حساب می آید. والدین با بکارگیری این روش یاد خواهند گرفت که وقتی فرمانی به کودک می دهند، باید آماده باشند تا در صورت خودسری بچه ها، اقدام به کنترل آنان کنند، پیامدها باید فورا عملی گردند…

وقتی که فرمانی به کودک داده می شود، والدین باید ترتیب رویه هایی را که دنبال می شوند را در نظر بگیرند:

مرحله اول، فرمان دادن با لحنی عادی اما جدی است. فرمان نه در قالب سوال و تقاضا، بلکه باید در قالبی آمرانه بیان شود و به دنبال آن به محض اینکه فرمان صادر شد،  والد باید با صدای رسا  شروع به شمارش معکوس از 5 تا 1 نماید تا 5 ثانیه ای زمان بگذرد و به وضوح به کودک اعلام کند که فرصت بسیار کوتاهی برای شروع به اطاعت دارد. محروم سازی موقت

بعد از به آخر رسیدن شمارش معکوس 5 ثانیه ای، اگر کودک هنوز شروع به اطاعت نکرده باشد، آنگاه والد هشدار می دهد و تماس چشمی مستقیم با کودک برقرار می کند و صدای خود را کمی بالاتر می برد( داد نمی زند) ، قیافه و حالت جدی به خود می گیرد و با انگشت به کودک اشاره می کند و هشدار می دهد: که اگر کاری را که می گم نکنی باید بری و روی آن صندلی بشینی.

والدین باید به طور مستقیم به جایی که صندلی محروم سازی قرار دارد اشاره می کنند. هر آنچه که والدین ابراز میکنند باید طوری باشد که به روشنی به کودک بفهماند که در تهدید خود مصمم است و در نشاندن کودک بر روی صندلی تردید نخواهد داشت. محروم سازی موقت

بعد از هشدار، والدین دوباره از 5 تا 1 به طور معکوس می شمارند تا 5 ثانیه دیگر بگذرد. اگر کودک در این فاصله زمانی شروع به اطاعت نکرد، والد به کودک چنین اعلام می کند: کاری را که گفتم نکردی و الان می روی روی صندلی می نشینی و سپس بازو یا مچ دست کودک را محکم  می گیرد و او را به سرعت به سمت صندلی محروم سازی می برد و بر روی صندلی می نشاند. و به دنبال آن قاطعانه و با صدای رسا می گوید که همینجا می مانی تا وقتی که من بگویم..

والدین باید توجه داشته باشند که به محض اینکه شمارش 5 ثانیه ای انجام شد، کودک فورا باید بر روی صندلی نشانده شود. برخی از کودکان که می بینند والدین به سمت آنان می آیند تا محروم سازی را اجرا کنند، ممکن است در این لحظه شروع به قول دادن که اطاعت کنند، اما برای این کار خیلی دیر است.

در این موقعیت نیز والدین باید علی رغم تلاش کودک برای اطاعت، باید محروم سازی را اجرا نمایند. برخی از کودکان دیگر نیز سعی می کنند که با شکایت کردن، تهدید، قشقرق و غیره در برابر محروم سازی مقاومت کنند. والدین باید بدون توجه به واکنش های کودک در این زمینه ، در صورت لزوم به صورت فیزیکی او را تا صندلی همراهی کنند.

به عبارت دیگر، بعد از سپری شدن مهلت اطاعت 5 ثانیه ای، هیچ کاری از جانب کودک مانع از به اجرا در آمدن تنبیه نخواهد شد.

صندلی محروم سازی باید در کجا قرار داده شود؟

صندلی محروم سازی کودک نباید در انباری، دستشویی یا اتاق خواب کودک قرار بگیرد. صندلی باید در نقطه ای گذاشته شود که والدین بتوانند در حال پیگیری کارهای منزل، کودک را نیز زیر نظر داشته باشند. گوشه ناهار خوری، آشپزخانه یا وسط راهرو جایی است که معمولا برای این کار استفاده می شود.

صندلی محروم سازی باید به مدت 2 هفته سرتاسر روز در معرض دید کودک باشد تا به خوبی یادآور پیامد بدرفتاری و خودسری های کودک باشد.

کودک چه مدت باید در محروم سازی باقی بماند؟

کودک باید حداقل محرومیت و محکومیت را به عنوان مجازات سرپیچی بگذراند. این مدت باید 1 تا 2 دقیقه به ازای هر سال از سن کودک باشد. به طور مثال کودک 4 ساله باید چهار دقیقه حداقل در محروم سازی بماند.

کودک باید وقتی که حداقل محکومیتش سپری شد، باید لحظاتی را ساکت بماند.

با کودکی که بر روی صندلی محروم سازی نشسته نباید هیچ صحبتی کرد.

موقعی محروم سازی او زمانی پایان می یابد که کودک از قانون وضع شده اطاعت کند…

در صورتی که در زمینه مشکلات رفتاری کودکان و کنترل و مدیریت آنان با مشکلاتی روبرو هستید، می توانید با روانشناسان مرکز مشاوره آرامش زندگی در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : کودک و نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸