اختلال شخصیت سادیستیک یا آزارگر و نشانه‌های آن

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
اختلال شخصیت سادیستیک

اختلال شخصیت سادیستیک ممکن است با اختلال شخصیت ضد اجتماعی اشتباه گرفته شود.

شخصیت های ضداجتماعی ممکن است باعث شوند مردم برای رسیدن به نیازشان رنج ببرند و از این کار احساس قدرت و لذت کنند. اعمال ظالمانه برای رسیدن به هدف، بخشی از این اختلال است.

آیا سبک شخصیتی ای وجود دارد که ظلم از مولفه های اصلی آن باشد؟

شخصیت سادیستیک یا آزارگر

اختلال شخصیت سادیستی (SPD) ، شبیه شخصیت منفعل-پرخاشگرانه و مازوخیستی ، همچنان توسط بسیاری به عنوان یک شرط قانونی شناخته شده است .

شخصیت سادیستی که اولین بار توسط Krafft-Ebbing در اواسط دهه 1800 در مورد آن نوشته شد، به عنوان کسی که از تحریک درد، بی رحمی و تحقیر به عنوان سلطه جنسی لذت می برد، شناخته شد.

فروید  سادیسم و مازوخیسم را به عنوان “ابعاد دو قطبی مولفه پرخاشگرانه غریزه جنسی” مطرح کرد.

اریک فروم، با نگاهی فراتر از این مبنای جنسی، بعداً اظهار داشت که سادیسم جنسی تنها بیانگر نیاز برخی افراد به تحقیر است. به نقل از فروم:

“ظلم روانی، تمایل به تحقیر و صدمه زدن به احساسات شخص دیگر ، احتمالاً حتی گسترده تر از سادیسم جسمی است. این نوع حمله سادیستی برای سادیست بسیار ایمن تر است. درد روانی می تواند به اندازه درد فیزیکی یا بیشتر باشد. هسته اصلی سادیسم، اشتیاق به داشتن کنترل مطلق و بدون محدودیت بر موجود زنده است. مجبور کردن کسی برای تحمل درد یا تحقیر بدون اینکه بتواند از خود دفاع کند یکی از جلوه های کنترل مطلق است.”

به عبارت دیگر، به نظر می رسد رفتار درونی بعضی از افراد،  کاملا حول رفتار سادیستی ساخته شده است.

اختلال شخصیت سادیستیک

معیارهای اختلال شخصیت سادیستیک

معیارهای این بیماری در DSM 3-R به عنوان الگوی فراگیر حداقل چهار مورد از موارد زیر ذکر شده است که در دوره نوجوانی ظاهر شده اند:

  • استفاده از قساوت جسمی یا خشونت در روابط برای ایجاد سلطه (نه صرفاً به خاطر سود ثانویه، مانند سرقت)
  • تحقیر افراد در حضور دیگران
  • رفتار خشن غیرعادی نسبت به شخصی که تحت کنترل اوست.
  • سرگرمی از دیدن درد روانی / جسمی دیگران ، از جمله حیوانات.
  • به دروغ می گوید که به کسی آسیب رسانده است یا می رساند.
  • از طریق رعب و وحشت تلاش می کند دیگران را مجبور به موافقت کند.
  • خودمختاری افراد نزدیک خود را محدود می کند (به عنوان مثال همسر باید همیشه همراه او باشد ، فرزندان از خانه خارج نشوند).
  • شیفتگی به خشونت ، سلاح و شکنجه / جراحت.

افراد دارای SPD (اختلال شخصیت سادیستی) نمی توانند از عهده آسیب پذیری برآیند. بنابراین، در اولین نشانه تهدید، هر چقدر هم ناچیز باشد، تاکتیک ترجیحی آنها “حمله بهترین دفاع است” تا نشان دهد با آنها بازی نمی شود.

توسعه اختلال شخصیت سادیستیک

در حالی که تحقیقات در مورد علت شناسی SPD ناچیز است، برخی شواهد وجود دارد که یک مولفه بزرگ آموخته شده وجود دارد، از جمله تقلید اجتماعی.

برخی از کسانی که با SPD مورد مطالعه قرار گرفته اند، سابقه ای در ارتباط با قرار گرفتن منظم در معرض فعالیت های سادیستی در تلویزیون، در بازی های ویدیویی، فیلم ها و موسیقی رپ خشن دارند (پالونه در Schlesinger ، 2007).

بعلاوه، میلون (2011) خاطرنشان کرد که افراد مبتلا به SPD غالباً مورد غضب قرار می گیرند.

وی به طور جالب توجه فرض کرد که این کودکان در واقع از برخورد منفی احساس قدرت می کنند. دلیل این امر این است که نگرشهای منفی پیش بینی شده نسبت به آنها چنین تفسیر می شود:

“من توانایی تأثیرگذاری بر روحیه ها، نگرش ها و رفتارهای دیگران را دارم” و هر یک از این تعاملات تصویری از تأثیر / قدرت را تشویق می کند”

میلون ادامه داد “تصور آنها از خود به عنوان فردی دارای قدرت، این کودکان را به سمت ایجاد دردسرو اقدامی شدیدتر و ضد خصومت سوق می دهد”

اختلال شخصیت سادیستیک

 درمان

در اینجا، اگرچه ممکن است در نگاه اول SPD و APD (اختلال شخصیت ضد اجتماعی) مشابه به نظر برسند، اما  آنها کاملاً متفاوت هستند، به ویژه در آنچه رفتار را تحریک می کند.

در اینجا اهمیت تشخیص افتراقی دقیق وجود دارد.

اگرچه بسیاری از بیماری ها علائم مشترک دارند، اما تشخیص دقیق به ما امکان می دهد ماهیت علائم را مفهوم سازی کنیم و بنابراین هدف / علل آنها را که درمان صحیح است، درک کنیم.

APD با توجه به ناتوانی عمیق در درک احساسات و در نتیجه عدم توانایی در همدردی، تا حد زیادی یک بیماری قابل درمان تلقی می شود.

از طرف دیگر، SPD اگرچه ظاهراً ضد اجتماعی است اما می تواند انعطاف پذیرتر باشد. زیرا  آنها قادر به درک احساسات هستند، این امر در واقعیتی که می دانند دیگران رنج می برند مشهود است.

بنابراین، آنها گاهی اوقات قادر به یادگیری همدلی هستند و بنابراین به طور موثرتری با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، که امکان نجات را بیشتر می کند.

همانطور که می توان تصور کرد، درمان  SPD با توجه به نیاز آنها به کنترل، بسیار دشوار است. داشتن کسی که برای تغییر شما تلاش می کند، عدم کنترل نهایی است.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی برای تغییر شخصیت خود وارد درمان نمی شوند، بلکه برای رفع افسردگی، اضطراب، مسائل مربوط به رابطه وارد عمل می شوند.

با توجه به موارد فوق، اگر یک درمانگر خود را در حال کار با شخص مبتلا به SPD بداند، عاقلانه است که در صورت عدم آشنایی با افراد متخاصم / ساینده، به مشورت بپردازد.

امید می رود که یک اتحاد درمانی قوی ایجاد شود که به موجب آن بیمار ممکن است از روش های بین فردی سازگارتر درمانگر تقلید کند، اما پذیرای برخی از آسیب پذیری ها باشد که امکان کاوش و بازسازی ناسازگاری آنها را فراهم می کند.

اختلال اسکیزوفرنی فرم

آشنایی با اختلال تعامل اجتماعی بی قید و بند یا DSED

نکات کلیدی

  • اختلال شخصیت سادیستی در DSM وجود ندارد، اما هنوز هم توسط علاقه مندان به شخصیت تشخیص داده می شود.
  • مولفه اصلی شخصیت سادیستی لذت بردن از رفتارهای بی رحمانه، تحقیر و پرخاشگری به عنوان وسیله کنترل است.
  • از این رو از اختلال شخصیت ضد اجتماعی متمایز می شود که در شخصیت سادیستی، ظلم و پرخاشگری به خودی خود پایان می یابد.

 

Rate this post
دسته بندی : اختلالات روانی مجله روانشناسی آرامش زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸