درمان اختلال وسواس در رشت

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
درمان اختلال وسواس در رشت

اگر شما هم جزو کسانی هستید که اختلال وسواس رفتاری دارید و ساکن رشت هستید، احتمالا تا کنون به این فکر افتاده اید که درمان مناسبی برای این مشکلات تان پیدا کنید. اما حقیقتی که باید بدانید این است که شما تنها نیستید و افراد زیادی هستند که به دنبال درمان اختلال وسواس در رشت می گردند.

کنار آمدن با وسواس برای بسیاری از افراد می تواند سخت باشد. به همین دلیل است که درمان اختلال وسواس در رشت می تواند مسئله ای بسیار جدی باشد و باید با انتخاب آگاهانه انجام شود.

در ادامه می خواهیم به روش هایی که برای درمان اختلال وسواس وجود دارد بپردازیم و مرکز مناسبی برای درمان اختلال وسواس در رشت معرفی کنیم:

 

اختلال وسواس چیست؟

برای درمان اختلال وسواس در رشت ابتدا باید این اختلال را به صورت کامل بشناسید تا بتوانید برای درمان اقدام کنید.

افرادی که اختلال وسواس دارند ممکن است علائمی شبیه به اختلال های دیگری داشته باشند. به همین دلیل تشخیص دادن اختلال وسواس یک کار کاملا تخصصی است که باید توسط روان شناس و روان پزشک انجام بگیرد. به صورت معمول، افرادی که افکار وسواس دارند ممکن است علائمی شبیه اسکیزوفرنی، افسردگی و یا اختلال اضطراب را تجربه کنند.

برای آشنایی بیشتر با افسردگی پیشنهاد می کنم مقاله اختلال افسردگی را حتما مطالعه کنید.

البته اشتباه دیگری که ممکن است انجام بدهید این است که بی دلیل فکر کنید اختلال وسواس دارید. این که بعضی افراد عادت دارند دست هایشان را بعد از هر بار وارد شدن به خانه بشویند و یا از قفل بودن در ماشین کاملا مطمئن شوند اختلال وسواس نیست.

اختلال وسواس یک الگوی تکراری از افکار مختلف است که ناخواسته برای فرد ایجاد می شود و ممکن است برای او آزاردهنده باشد. بیشتر افرادی که وسواس دارند از اختلال خودشان آگاه هستند و آن را انکار نمی کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که کسانی که اختلال وسواس را تجربه می کنند سعی دارند از مشکل شان دوری کنند.

 

چه روش هایی برای درمان اختلال وسواس وجود دارد؟

برای پیدا کردن راهکار مناسب برای درمان اختلال وسواس در رشت باید ابتدا با روش های درمانی این اختلال به صورت کامل آشنا شوید.

برای درمان اختلال وسواس معمولا روان شناسان و روان پزشکان دو راه اساسی را پیشنهاد می کنند. این دو روش عبارتند از: دارو درمانی و مشاوره.

البته باید بدانید که بسیاری از روان شناسان پیشنهاد می کنند که افرادی که به اختلال وسواس مبتلا هستند، ترکیبی از هر دو نوع درمان را دریافت کنند تا بتوانند نتیجه بهتری بگیرند. نکته مهمی که در مورد اختلال وسواس وجود دارد این است که این اختلال به صورت کامل قابل درمان نیست بلکه با استفاده از دارو و خدمات مشاوره ای سعی می شود که عوارض آن به کمترین مقدار برسد و قابل کنترل شود. ( Everything You Want to Know About Obsessive Compulsive Disorder )

 

در ادامه این دو روش را با هم بررسی می کنیم:

 

1- دارو درمانی:

مصرف خودسرانه دارو یکی از اشتباهاتی است که ممکن است افرادی که اختلال وسواس دارند مرتکب شوند. بنابراین اگر به دنبال درمان اختلال وسواس در رشت می گردید باید بدانید که مصرف دارو باید تحت نظر پزشک انجام شود.

داروهای روان پزشکی عوارض بسیار زیادی دارند که پزشک آن ها را کنترل می کند و در صورت لزوم داروهای دیگری به شما می دهد که عوارض داروهای اختلال وسواس را کنترل کند. بنابراین مصرف دارو بدون مشورت پزشک می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

در صورتی که روان پزشک تشخیص بدهد که شما باید برای درمان اختلال وسواس تان دارو مصرف کنید، بر اساس نوع اختلالی که دارید و شدت آن برای شما دارو تجویز می کند. قطع کردن داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است مشکلات جدی برای شما ایجاد کند بنابراین اگر دارو مصرف می کنید باید کاملا براساس دستورات پزشک عمل کنید.

درمان اختلال وسواس در رشت

2-مشاوره

انواع مختلفی از مشاوره وجود دارد که می تواند به افرادی که اختلال وسواس دارند کمک کند. در طول این جلسات مشاوره، روانشناس با شما در مورد افکار وسواسی که دارید به صورت مفصل صحبت می کند.

کار دیگری که در جلسات مشاوره انجام می شود این است که مشاور تلاش می کند ریشه اختلال وسواس شما را پیدا کند تا درمان مناسب تری برای مشکل شما پیدا کند. در جلسات مشاوره که برای درمان اختلال وسواس انجام می شود، مشاور از شما سوالاتی می پرسد. سپس با تفسیر نتایج به دست آمده از جواب های شما تشخیص می دهد که شما چرا افکار وسواسی دارید.

نتایج تحقیقات به دست آمده نشان می دهد که عوامل ژنتیکی و هم چنین مسائل خانوادگی تاثیر زیادی بر روی اختلال وسواس در بین افراد مختلف دارند. یعنی اگر پدر یا مادر فردی وسواس داشته باشد، احتمال این که فرزند او نیز افکار وسواسی داشته باشد بیشتر است.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که شما نباید انتظار داشته باشید که بتوانید به سرعت اختلال تان را درمان کنید. درمان اختلال وسواس مانند هر اختلال روانی دیگری به صبر و حوصله نیاز دارد و باید طول درمان کامل شود. برای درمان اختلال وسواس در رشت می توانید با مشاوران مجرب تماس بگیرید تا مشاوره جدی تری در این موضوع داشته باشید.

 

در درمان اختلال وسواس چه نکاتی مهم است؟

هنگامی که شما به روان پزشک مراجعه می کنید، او تلاش می کند تا بهترین دارویی که با شرایط شما متناسب است را برای شما تجویز کند تا نتیجه بهتری بگیرید. عواملی مانند سن، جنس، سابقه خانوادگی و بیماری های قبلی در دارویی که روان پزشک برای شما تجویز می کند مهم است. هم چنین نکات مهم دیگری در تجویز دارو وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

 

1- عوارض جانبی

داروهایی که برای درمان اختلال وسواس به کار می رود، مثل بقیه داروهای روان پزشکی عوارض جانبی دارد. این عوارض ممکن است به صورت خشکی دهان، تاری دید، مشکلات خُلق و رفتار بروز کند.

تجویز داروی متناسب با شرایط شما، برعهده روان پزشک است. شما اگر روان پزشک مناسب و مجربی پیدا کرده اید، بهترین کار این است که به او اعتماد کنید تا دوره درمان مناسبی را پشت سر بگذارید. در درمان اختلال وسواس در رشت، یکی از نکاتی که رعایت می شود توجه به منطقه جغرافیایی و آب و هوا است که می تواند بر مقدار اثرگذاری دارو تاثیر داشته باشد.

درمان اختلال وسواس در رشت

2- صبور باشید

به صورت معمول داروهایی که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند ممکن است اثر فوری نداشته باشند. بنابراین باید صبور باشید. بدن ما در برابر داروهایی که مصرف می کنیم واکنش نشان می دهد و به راحتی اجازه نمی دهد که دارو اثر کند. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید تا دارو اثر بهتری داشته باشد، مصرف به موقع آن است. مصرف دارو در زمان مقرر عامل بسیار مهمی است که به بهتر شدن افکار وسواسی شما کمک می کند.

هم چنین اگر برای درمان اختلال وسواسی که تجربه می کنید به جلسات مشاوره می روید باید بدانید که صبور بودن یکی از اصل های بسیار مهم در دوران مشاوره و جلسات روانشناسی است. این تصور که بلافاصله بعد از چند جلسه می توانید همه افکار وسواسی تان را کنار بگذارید تصور غلطی است.

واقعیتی که وجود دارد این است که همه دوره های درمانی روانشناسی به صبر و حوصله نیاز دارند و اگر به دنبال این باشید که بلافاصله پس از رفتن به چنین جلساتی درمان کامل را تجربه کنید احتمالا ناامید خواهید شد.

 

3- تداخل دارویی

یکی از مشکلات مهمی که ممکن است مصرف داروهای ضد وسواس ایجاد کند تداخل دارویی با بقیه داروهایی است که مصرف می کنید. بنابراین اگر مشکل و یا بیماری دارید باید قبل از این که بخواهید دارو درمانی را شروع کنید پزشک تان را در جریان بگذارید.

گاهی اتفاق می افتد که بعضی از افرادی که به دنبال درمان اختلال وسواس هستند، بعد از این که مصرف دارو را شروع می کنند، مشکلات جسمی زیادی را تجربه می کنند. این مشکل ممکن است به این خاطر باشد که داروهایی که برای درمان اختلال وسواس برای آن ها تجویز شده است با داروهای دیگر تداخل دارد و عوارض دارویی را چند برابر می کند.

 

4- مراقب افکارتان باشید

تجویز داروهایی که برای درمان اختلال وسواس در رشت مانند همه داروهای روان پزشکی دیگر ممکن است افکار مبهمی مانند افکار آسیب زدن به خود یا دیگران را برای فرد ایجاد کند. بنابراین نکته مهمی در هنگامی که داروهای درمان اختلال وسواس مصرف می کنید این است که باید تمام افکاری که در ذهن تان ایجاد می شود را برای روان شناس تان بازگو کنید.

مصرف داروهای روان پزشکی ممکن است افکار آسیب زدن به خود را برای افراد ایجاد کند. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله چگونه با کسی که فکر خودکشی دارد صحبت کنیم را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری:

پیدا کردن مرکز مناسب برای درمان اختلال وسواس در رشت یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی است که با اختلال وسواس درگیر هستند و افکار وسواسی دارند. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که بهترین روش درمان برای درمان اختلال وسواس مصرف دارو و مراجعه به روانشناس به صورت همزمان است.

مصرف دارو و توصیه های روانشناس به شما کمک می کند که ریشه های اختلال وسواسی که دارید را بشناسید. شناختن علت وسواس نیز به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر از گذشته با موضوع مواجه شوید و به وضعیت زندگی تان سر و سامان بدهید.

 

منابع:

www.nimh.nih.gov

www.healthline.com

4.6/5 - (8 امتیاز)
دسته بندی : خدمات

روش های درمان اختلال وسواس چیست؟

برای درمان اختلال وسواس معمولا روان شناسان و روان پزشکان دو راه اساسی را پیشنهاد می کنند. این دو روش عبارتند از: دارو درمانی و مشاوره.

آیا مصرف دارو برای درمان وسواس عوارض دارد؟

داروهایی که برای درمان اختلال وسواس به کار می رود، مثل بقیه داروهای روان پزشکی عوارض جانبی دارد. این عوارض ممکن است به صورت خشکی دهان، تاری دید، مشکلات خُلق و رفتار بروز کند

سریع ترین روش برای درمان اختلال وسواس چیست؟

پیدا کردن مرکز مناسب برای درمان اختلال وسواس در رشت یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی است که با اختلال وسواس درگیر هستند و افکار وسواسی دارند. در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید که بهترین روش درمان برای درمان اختلال وسواس مصرف دارو و مراجعه به روانشناس به صورت همزمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸