چگونه با غم از دست دادن حیوان خانگی کنار بیاییم؟

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
غم از دست دادن حیوان خانگی

از دست دادن حیوان خانگی یکی از موضوعاتی است که همه افرادی که تجربه داشتن حیوان خانگی را دارند، تجربه خواهند کرد. از آنجایی که ما به حیوانات خانگی خود دلبسته می‌شویم، غم از دست دادن حیوان خانگی می‌تواند بزرگ و سخت باشد.

احساس از دست دادن کسی که دوستش دارید، می‌تواند ویرانگر و خانمان‌سوز باشد و همین امر در مورد مرگ یک گربه، سگ یا انواع دیگر حیوانات خانگی نیز صدق می‌کند.

این احساس را می‌شناسم، چون تا به الان تجربه از دست دادن چهار حیوان دوست داشتنی را که از زمان نوزادی تا آخرین نفس‌هایشان با من بودند را داشته‌ام.

از میان آنها، مرگ گربه من، مرلین، بیش از همه خودنمایی می‌کند. او در مارس 2017 به سرطان مبتلا شد و چندین ماه تحت درمان یک متخصص سرطان دامپزشکی زندگی کرد.

من اغلب مرلین را “گربه ماجراجو” صدا می‌کردم. من متوجه شدم که انجمنی به نام گربه‌های ماجراجو و صاحبان آن‌ها وجود دارد. این یک انجمن برای مرلین بود و من از عضویت در آن لذت می‌بردم.

او عاشق سفر و ماجراجویی بود. بنابر این من و مرلین، باقی عمرش را به پیاده‌روی در کالیفرنیای جنوبی گذراندیم.

وقتی به دلیل بیماری مرلین، زمان خداحافظی از او فرا رسید، نتوانستم او را به مطب دامپزشکی برگردانم. بنابراین یک دامپزشک که خدمات ویزیت در منزل را ارایه می‌کرد استخدام کردم تا برای پیاده‌روی آخر ما را -من و مرلین- همراهی کند. مرلین در حالی که مشرف به شهر لس آنجلس بود، با آرامش در آغوش من درگذشت.

حتی با وجود اینکه دامپزشکان به من اطمینان دادند که این تصمیم درستی است، اما باعث نشد که از حجم درد از دست‌دادن مرلین کاسته شود.

چرا از دست دادن حیوان خانگی اینقدر دردناک است؟

زمانی که بعد از از دست دادن مرلین از غضه و غم به خودم می‌پیچیدم، یکی از اعضای خانواده احساس از دست دادن یک حیوان خانگی را اینگونه توصیف کرد. که انگار

هوا از خانه مکیده شده است

این دقیقاً همان چیزی است که برای من احساس می‌شود.

Nadja Geipert ، یک درمانگر ازدواج و خانواده در LA Family Therapy در لس‌آنجلس می‌گوید: «دلایل خاصی که چرا این فقدان برای یک فردِ خاص بسیار دردناک است، منحصر به آن فرد است.

گیپرت یک جعبه ابزار مخصوص “غم حیوان خانگی” را برای کمک به مراجعین خود ایجاد کرد.

او اضافه می‌کند: “چیزهایی وجود دارد که شما در مورد این گربه، این سگ، این پرنده احساس می‌کنید، که هیچ کس دیگری آنها را احساس نمی‌کند. که البته این موضوع برای همه غم‌ها و از دست دادن‌ها صادق است.”

“رابطه شما کاملاً منحصر به فرد است و حیوان خانگی شما با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، کاملاً غیرقابل جایگزینی است.”

هر بار که یک حیوان خانگی را دوست داشتم و از دستش دادم، احساسش مانند پایان فصلی از زندگی‌ام بود.

مرلین به من کمک کرد تا با غم از دست دادن حیوان خانگی دوران کودکی‌ام،که خرگوشی به نام “فلافی” بود، کنار بیایم. او همچنین در طول سال‌های دانشگاه و شروع کارم به عنوان سردبیر با من بود.

من خود را عزادار مرلین و در انتهای یک دوران می‌دیدم.

غم از دست دادن حیوان خانگی

دلبستگی

گیپرت توضیح می‌دهد که نظریه دلبستگی در نحوه پردازش غم و اندوه نیز نقش دارد.

سبک دلبستگی ما در اوایل کودکی شکل می‌گیرد و عمدتاً مبتنی بر تعامل با مراقبان اولیه(مادر، پدر و یا کسانی که وقت زیادی با آنان سپری شده) است. آنچه در طول رشد اولیه می‌آموزیم، جهان بینی ما و نحوه ارتباط ما با دیگران را شکل می‌دهد.

او می‌گوید: «اگر زمان کافی‌ای را در اطراف کسی یا هر چیزی صرف کنیم و پیوندی میان ما و آن جسم، شخص یا موجود وجود داشته باشد، وقتی که از بین می‌رود، مانند این است که کسی دست و پای‌تان را از شما گرفته است.

در برخی مواقع، مغز ما چیزها را طوری پردازش می‌کند که انگار واقعاً بخشی از ما هستند. مثلاً اگر یک تنیس‌باز هستید، در نقطه‌ای مغز شما تمایز و تفاوت قایل شدن بین راکت و بازو را متوقف می‌کند.»

احساس گناه و غم از دست دادن حیوان خانگی

وقتی حیوانات مسن یا بسیار بیمار هستند، ما به عنوان مراقب معمولاً با تصمیم فوق‌العاده سختی روبرو می‌شویم که چه زمانی با آنها خداحافظی کنیم. این می‌تواند منجر به احساس گناه شود. ممکن است فکر کنید “آیا تصمیم درستی گرفتم؟” یا “اگر وقت بیشتری داشته باشد چه می‌شود؟”

اگر این احساسات برای شما ایجاد شد، تغییر طرز فکر می‌تواند مفید باشد، تا اتانازی(مرگ توسط تزریق دارو) را در این شرایط به عنوان یک عمل مهربانانه تلقی کنید.

به یاد داشته باشید که اگر دامپزشک شما “خداحافظی کردن” را به شما توصیه کرد، به احتمال زیاد حیوان خانگی شما متحمل درد زیادی بوده و امیدی به بهبودی مشاهده نمیشد.

داشتن نگاهی متفاوت به این‌گونه تصمیمات، میتواند از احساس گناه و غم از دست دادن حیوان خانگی بکاهد.

غم از دست دادن حیوان خانگی

غم پس از از دست دادن حیوان خانگی چقدر طول می‌کشد؟

از آنجایی که همه ما غم و اندوه را به روش خودمان احساس و پردازش می‌کنیم، هیچ پاسخ روشنی برای اینکه چقدر این احساسات برای شما دوام خواهند داشت وجود ندارد.

احتمالاً احساسات شدیدتری را بلافاصله پس از از دست دادن تجربه کنید، اما معمولاً با گذشت زمان این احساسات کاهش می‌یابد.

گیپرت می‌گوید: «این احساس تا زمانی که لازم باشد طول بکشد، طول می‌کشد. این یک فرآیند خطی نیست و ایرادی هم ندارد. اندوه می‌تواند به حالت موجی بیاید و برود.

در این مدت، این احساس می‌تواند به یافتن راه خود برای عزاداری و حضم مرگ حیوان خانگی کمک کند.

در این باره چند نکته وجود دارد:

سعی کنید به خودتان اجازه دهید احساس کنید

شما یک فقدان را تجربه کرده‌اید، و خوب است که به خودتان اجازه دهید تمام احساسات پیرامون آن را حس کنید.

گیپرت می‌گوید: «هر وقت خواستی گریه کنی، گریه کن. با این حال، او توصیه می‌کند از قدرت تصمیم‌گیری خودتان در مورد زمان و مکان مناسب این ابراز احساسات استفاده کنید.

گریه باعث رها شدن از هورمون‌های استرس می‌شود. او اضافه می‌کند که اگر اهل گریه کردن نیستید، این نیز اشکالی ندارد. “روش هر کس متفاوت است.”

سعی کنید شفقت به خود را تمرین کنید

با خودتان خوب و مهربان باشید. در حالی که در حال گذراندن فرآیند سوگواری و کنار آمدن با غم از دست دادن حیوان خانگی خود هستید، تلاش کنید در برخی از فعالیت‌های خودمراقبتی شرکت کنید.

می‌توانید این کار را با ایجاد فضایی برای فعالیت‌های خودمراقبتی منظم، یا امتحان کردن چیز جدیدی که فکر می‌کنید می‌تواند احساس ترمیم‌کننده و بهبود‌دهنده داشته باشد، انجام دهید.

مثلا در صورت نیاز مدتی از کار خود مرخصی بگیرید.

برخی از فعالیت‌های خودمراقبتی که حتی می‌توانید در خانه امتحان کنید عبارتند از:

  • دوش آب گرم یا ماندن در وان پر شده از آب گرم
  • یوگا
  • مراقبه و مدیتیشن
  • مطالعه کتاب یا مجلات
  • وقت گذاشتن برای یک سرگرمی

غم از دست دادن حیوان خانگی

صحبت کردن با کسی که حس شما را می‌فهمد

گیپرت می‌گوید: «صحبت کردن در مورد اینکه دقیقاً چه احساسی دارید در غم از دست دادن حیوان خانگی و اندوه بسیار ناشی از آن مفید است. به همین دلیل برای افراد مفید است که سراغ درمان بروند یا یک گروه حمایتی پیدا کنند.

او توصیه می‌کند راهی برای صحبت کردن در مورد چگونگی و آنچه که احساس می‌کنید، پیدا کنید. می‌توانید این کار را با دیگرانی که حیوان خانگی داشتند، یک درمانگر، دوستان حمایتگر یا خانواده انجام دهید.

من عضو یک انجمن “خرگوش‌های معلول” و “گربه‌های ماجراجو”ی آنلاین بودم. وقتی من در مورد از دست دادن حیوان خانگی پست گذاشتم، اعضا بسیار حمایت کردند.

فرایند عزاداری را برای غم از دست دادن حیوان خانگی خود امتحان کنید

جوامع و فرهنگ‌ها در طول تاریخ بشر، برای مقابله با دردهای عاطفی پس از فقدان، به مراسم عزاداری پرداخته‌اند. امتحان کردن یک آیین همچنین می‌تواند به شما کمک کند پس از مرگ حیوان خانگی غمگین شوید. شما ممکن است چیزی که با آن آشنایی دارید را امتحان کنید، مانند برگزاری یک یادبود، یا می‌توانید مراسم خاض خود را ایجاد کنید.

من هنوز هم در سالگرد مرگ مرلین یک شمع یارزیت yahrzeit (یک سنت یهودی برای گرامیداشت سالگرد درگذشت یکی از عزیزانم) روشن می‌کنم.

گیپرت می‌گوید که او پس از از دست دادن گربه‌اش تمرینی انجام داد که واقعاً کمک کرد. به او نامه نوشت.

این تمرینی است که او به مراجعین خود نیز توصیه می‌کند.

گیپرت می‌گوید: «برای حیوان خانگی فوت شده خود یک نامه‌ی تشکر بنویسید. درباره همه چیزهایی که از دست می‌دهید و چیزهایی که بیشتر از همه برای آن سپاسگزار هستید صحبت کنید. در مورد چیزی که پشیمان هستید صحبت کنید. هر چه می‌خواهی بگو.»

غم از دست دادن حیوان خانگی

وسایل حیوان خانگی خود را آنگونه که راحت‌تر هستید، دور کنید

برخی از افراد ممکن است بخواهند پس از از دست دادن به سرعت از شر چیزها و وسایل حیوان خانگی خود خلاص شوند و برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند این کار را به تدریج انجام دهند.

اگر رها کردن وسایل حیوان خانگی‌تان چالش برانگیز است، به خودتان اجازه دهید این کار را با سرعتی انجام دهید که برای شما حس خوبی دارد.

به یاد داشته باشید که هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد. این روند شماست.

دنبال یافتن راهی برای بزرگ‌داشت حیوان خانگی خود باشید

یک راه خوب برای ارج نهادن به عشقی که به حیوان خانگی خود داشتید، راهی برای یادبود آنهاست. اگر دوست دارید چیزی خلق کنید، سعی کنید بنویسید، یک کولاژ عکس بسازید، یا یک مکان استراحت برای حیوانات در داخل یا خارج از خانه خود ترتیب دهید.

اگر تمایلی به هنر ندارید، خدمات آنلاینی وجود دارد که از عکس حیوان خانگی شما اثری هنری می‌سازد. همچنین می‌توانید راه‌های جالبی برای نگهداری از وسایل باقی مانده از آنها بیابید (اگر می‌خواهید آنها را به نمایش بگذارید یا آنها را در مانند جواهر به یاد ماندنی بپوشید).

من عکس‌هایی از ماجراهای مرلین در اطراف آپارتمانم دارم و اغلب درباره او صحبت می‌کنم. اکانت ماجراجویی اینستاگرام او هنوز به عنوان ادای احترام به سفر او زنده است.

من همچنین یک بوم بزرگ از عکس مرلین را چاپ کردم و برای مطب انکولوژیست او فرستادم. دکتر او بسیار مهربان بود و به من گفت که داستان مرلین را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت. که به طرز عجیبی آرامش بخش بود.

مطالب پربازدید دیگر:

فواید فراموشی و فراموش کردن – مژده به فراموشکاران!

تاثیرگذاری ما چقدر است ؟ دیگران چقدر به ما اهمیت می‌دهند؟!

ویژگی افراد با اعتماد به نفس بالا چیست؟!

‌ ‌ ‌

مراحل بعدی در غم از دست دادن حیوان خانگی

از دست دادن یک حیوان خانگی هرگز آسان نیست، اما می‌توان آرامش را پس از دست دادن، و شادی را در خاطراتی از او که در قلب شما نقش بسته است، پیدا کرد.

گیپرت می‌گوید: «اگر [حیوان خانگی] خود را از دست داده‌اید و کاملاً دل شکسته‌اید، بدانید که این نشانه سلامت روانی شماست. «شما ظرفیت عشق عمیق را دارید. این چیز خوبی است.»

او توصیه می‌کند اگر احساس می‌کنید خودتان نمی‌توانید غم از دست دادن حیوان خانگی خود درمان کنید، با یک درمانگر تماس بگیرید.

«اگر واقعاً در چیزی که احساس می‌کنید، گیر کرده‌اید، اقدام به درمان می‌تواند به شما کمک کند که گیر نکنید.»

همچنین اگر مشاوره به صورت حضوری برایتان ممکن نیست، می‌توانید مشاوره آنلاین امتحان کنید تا با کمک یک درمانگر باتجربه با غم از دست دادن حیوان خانگی خود کنار بیایید.

بهترین مرکز مشاوره رشت
منبع: psychcentral
ترجمه: روزبه کمایی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : مجله روانشناسی آرامش زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸