بررسی دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب

این روزها همه درباره سریال بازی مرکب ( Squid Game ) صحبت می‌کنند. اما دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب چیست؟

علی رغم اسم عجیب و غریبش، این سریال کره‌ای به عنوان بزرگترین برنامه Netflix تا به حال شناخته می‌شود، چون که پس از تنها یک هفته از آغاز پخش، تبدیل به محبوب‌ترین محتوای خارجی شد.

این امر به ویژه قابل توجه است زیرا عملاً این سریال تبلیغات جدی جهت جذب مخاطب نداشته است و در دنیای رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد. این نمایش صدها میم و ده ها چالش TikTok ایجاد کرد.

اما دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب چیست؟

بدون آنکه بخواهیم داستان سریال را لو بدهیم، این سریال نُه قسمتی در مورد یک مجموعه بازی است که به صورت مخفیانه، توسط حدود 455 نفر که از بازپرداخت بدهی‌های خود ناتوان هستند، انجام می شود. تنها یکی از آنها برنده ۴۵.۶ میلیارد وون (حدود ۳۸ میلیون دلار) جایزه مسابقه خواهد شد و بقیه خواهند مرد. تمام دوره‌های بازی‌ها، نسخه‌های بازی‌های کودکان کره‌ای (و در سراسر جهان) هستند، مانند طناب کشی یا تیله‌بازی.

قبلا هم سریال یا فیلم‌هایی با این محتوا را دیده‌ایم (مثل Hunger Games یا سری فیلم‌های اره). چرا آنها در آن زمان بسیار محبوب بودند؟ چون بسیار خوب ساخته شده اند و از نظر بصری نیز چشمگیر هستند. تمام قسمت‌ها با فراز و فرودهای خوب ساخته‌شده و افشاگری‌های تکان دهنده به پایان می‌رسند. و بازیگران فیلم عالی هستند.

اما همین امر در مورد بسیاری از نمایش‌های دیگر نیز صادق است. چرا Squid Game به یک حس جهانی تبدیل شده است و دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب چیست؟

بنظر می‌رسد به دلیل مسایل روانشناختی باشد. مقدمه نمایش یک انتقاد کاملاً آشکار از جامعه سرمایه‌داری ماست که در رقابت وسواس دارد. فقرا در بازی مرگ و زندگی به معنای واقعی کلمه برای زنده ماندن رقابت می‌کنند و همه اینها برای سرگرمی فوق ثروتمندان است.

در شرایطی که بیشتر مردم نگران بی‌عدالتی اجتماعی هستند و افراد بیشتری از دوندگی‌های روزمره جامعه خسته و از آن رانده می‌شوند، این نوع بازتاب در مورد بی عدالتی اجتماعی در جنگل سرمایه داری به وضوح به چشم می رسد.

اما باز هم، نمایش‌ها و فیلم‌های زیادی وجود دارند که بر این موج سوار می‌شوند. یکی از آنهل که به راحتی به ذهن می‌رسد موفقیت جهانی فیلم کره‌ای دیگری است به نام “انگل” که موفق به کسب جایزه اسکار نیز شده بود.

دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب

توضیحات روانشناختی برای دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب

آنچه که بازی مرکب ( Squid Game ) را متمایز می‌کند این است که دو پیچ و تاب یا گره روانشناختی دارد، که انتقاد اجتماعی را برای مخاطبین جهانی قابل هضم‌تر می‌کند.

این دو گره را می‌توان از دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب دانست.

اول، در حالی که ما با رقبا همذات پنداری می‌کنیم و خود را جای آنها می‌گذاریم، این تنها کاری نیست که انجام می‌دهیم. پس از چند قسمت، مشخص می‌شود که این بازی‌ها توسط VIP هایی تماشا می‌شود که روی رقبا شرط‌بندی کرده‌اند. درست مانند آنچه در مسابقات اسب‌دوانی اتفاق می‌افتد.

به یک معنا، وقتی این سریال را تماشا می‌کنیم، موقعیت بسیار مشابهی با این VIP ها داریم که از تشخیص اینکه چه کسی در این مرحله می‌میرد و چه کسی وارد مرحله بعد می‌شود لذت بصری می‌بریم.

بنابراین ما یک دیدگاه دوگانه داریم: ما با رقبا همسو هستیم و نگران هر حرکت آنها هستیم، اما با VIP ها نیز همسو هستیم و با خونسردی بازی‌ها را مشاهده می کنیم.

جابجایی بین این دو دیدگاه مهمترین حرکت ابتکاری نمایش است و حرکتی است که باعث می‌شود مراقبت از پیام اجتماعی آسان‌تر و در عین حال در همه در داستان پیچیده و درآمیخته شوند.

دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب

دوم، نمایش کره ای است. این فیلم در کره تنظیم شده است و مردم کره‌ای صحبت می‌کنند. این، از یک سو بر سرخوشی کره جنوبی تأثیر می‌گذارد، که با محبوبیت نفس گیر K-pop مشهود است. همچنین ممکن است جذابیت عجیب و غریبی برای افرادی داشته باشد که در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری بیماری کوید19 از سفر به کشورهای دیگر خودداری کرده‌اند.

اما مهمترین تأثیر روانی، این واقعیت است که شخصیت اصلی سریال محبوب بازی مرکب به زبان کره‌ای صحبت می‌کند و این خود نوعی فاصله‌گذاری است. از آنجا که در کشوری متفاوت اتفاق می‌افتد، برای بینندگان راحت‌تر است که دیدگاه بیرونی داشته باشند. یعنی این که فکر نکنند همه چیز مربوط به من و ماست.

کل فرضیه داستان برای اکثر بینندگان کمی قابل لمس و به وجودشان نزدیک است و این بخشی از جذابیت است. اما اگر این نزدیکی بیش از حد باشد، جذابیت فرار را از بین می برد.

این واقعیت ساده که به زبان دیگری است، می تواند هر دو مزیت را با هم ترکیب کند.

دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب

 

خلاصه

اگر بخواهیم دلایل محبوبیت سریال بازی مرکب را در چند سطر خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که:

  • سریال کره‌ای بازی مرکب “Squid Game” با وجود تبلیغات محدود به محبوبیت جهانی دست یافته است و روانشناسی ممکن است توضیحی برای دلایل محبوبیت این سریال ارائه دهد.
  • فرضیه اصلی سریال نشان دهنده سرخوردگی فزاینده از شکاف بین ثروتمندان و فقرا است.
  • در همین حال ، محیط و زبان کره ای باعث می شود بینندگان از لحاظ روانی فاصله بگیرند و از فرار لذت ببرند.

همچنین بخوانید:

تاثیر فیلم ترسناک بر روحیه کودکان

4.3/5 - (6 امتیاز)
دسته بندی : مجله روانشناسی آرامش زندگی مطالب عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸