چرا دست همدیگر را میگیریم؟

تیم تخصصی مرکز آرامش زندگی با حضور دکتر مهرداد نامدار روانشناس شبکه یک و سه سیمای کشور و جمعی از متخصصین روانشناس و اساتید دانشگاه جهت خدمات روانشناختی در کنار شما هستند جهت هماهنگی و رزرو وقت با مشاوران کلینیک آرامش زندگی در رشت

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸
چرا دست همدیگر را میگیریم

با نزدیک شدن به روز ولنتاین، قلب‌های صورتی و قرمز، گل‌ها و آب نبات‌هایی که جملات عاشقانه‌ای روی آنها نوشته شده است، قفسه‌های فروشگاه‌های محلی را پر می‌کنند. چرا دست همدیگر را میگیریم

خواه شریک عاشقانه‌ای در زندگی خود داشته باشید یا نداشته باشید، بسیاری از ما آماده فکر کردن در مورد کسانی هستیم که در این فصل از سال دوستشان داریم. و اگر به دنبال کار خوبی برای انجام دادن برای آن شخص خاص هستید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای او انجام دهید ربطی به جواهرات، گل ها یا جعبه های شکلات ندارد. در عوض، فقط باید دست آنها را محکم بفشارید.

شاید عجیب باشد اما در این نوشته از مجله روانشناسی آرامش زندگی درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که چرا دست همدیگر را میگیریم و چرا باید این کار را انجام دهیم!

به گفته جیم کوان، روانشناس  از دانشگاه ویرجینیا، گرفتن دست کسی که به او اعتماد دارید – چه دوست باشد، چه شریک عاشقانه،  یا یکی از والدین، یک خواهر یا برادر یا یک فرزند – می‌تواند تاثیر مثبت بر سلامتی شما  بگذارد.

اما چرا دست همدیگر را می گیریم ؟

محققان نشان داده‌اند که لمس ساده می‌تواند هورمون‌های استرس (یعنی کورتیزول) را کاهش دهد.

جیم و همکارانش در مطالعه‌ای زوج‌ها را به آزمایشگاه خود آوردند و سپس یکی از آنها را در دستگاه fMRI قرار دادند تا فعالیت‌های مغزشان را اسکن کنند. در حین اسکن آنها، شرکت کنندگان به یک صفحه نمایش نگاه کردند و در یک سری آزمایش، دایره سبز یا قرمز را دیدند.

دایره سبز به این معنی بود که محاکمه به زودی به پایان می‌رسد و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد. علامت قرمز به این معنی بود که در عرض چند ثانیه، این احتمال وجود دارد که آنها یک شوک الکتریکی خفیف روی مچ پا دریافت کنند. شوک دردناک نبود، اما راحت هم نبود.

بخش مهم مطالعه این بود که در طول برخی از این کارآزمایی‌ها، شرکت‌کنندگان به تنهایی در اسکنر fMRI بودند.

در موارد دیگر، یک محقق وارد شد و دست آنها را گرفت و در آخرین مجموعه آزمایشات، شریک عاشقانه آنها وارد شد و دست آنها را گرفت.

جیم و همکارانش دریافتند که وقتی شرکت‌کنندگان فکر می‌کردند ممکن است دچار شوک شوند، هنگام گرفتن دست شریک زندگی‌شان نسبت به دو حالت دیگر واکنش استرس کمتری در مغزشان نشان می‌دهد. و هر چه زوج‌ها در روابط خود شادتر هستند، گرفتن دست طرف مقابل واکنش مغز را به شوک، بیشتر کاهش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که وقتی استرس داریم، گرفتن دست یکی از عزیزان می‌تواند استرس را حتی در بدن و مغز کاهش دهد. در واقع، گرفتن دست در موقعیت‌های بالینی که به شدت استرس‌زا هستند استفاده شده است و این یکی از دلایلی است که چرا دست همدیگر را میگیریم.

به عنوان مثال، محققان دریافته‌اند که بیمارانی که دست محقق را در حین جراحی آب مروارید گرفته‌اند، در طول جراحی به میزان قابل‌توجهی اضطراب کمتری داشتند و میزان “اپی نفرین” (هورمون مرتبط با اضطراب و استرس) پایین‌تر بود . علاوه بر این، محققان حتی گزارش داده‌اند که دست گرفتن می‌تواند در کاهش درد فیزیکی (گلدشتاین و همکاران، 2018؛ ویکس و همکاران، 1993) و همچنین درد عاطفی مؤثر باشد (ساهی و همکاران، 2021).

بهترین روانشناس رشت

چرا دست همدیگر را میگیریم

اما ما فقط دست‌های شریکمان را نمی‌گیریم، بلکه دست‌های بچه‌هایمان را هم می‌گیریم. و تحقیقات نشان می‌دهد که لمس می‌تواند به ویژه برای کاهش استرس در کودکان مهم باشد.

در یک مطالعه مشابه با کودکان 4 و 5 ساله، کت تراشر و همکارانش به تأثیر نگه داشتن دست کودک توسط والدین بر عملکرد کودک در تشخیص تهدید پرداختند.

بچه‌ها جلوی یک مانیتور صفحه لمسی می‌نشستند و از آنها خواسته می‌شد که یک چهره شاد را در بین چهره‌های خشمگین پیدا کنند. در این کار، کودکان معمولاً تمایل به موارد شامل تهدید نشان می‌دهند و اهداف خشمگین را سریعتر از اهداف شاد تشخیص می دهند. در این مطالعه و بررسی ، حضور مراقب کودک نتایج مورد انتظار را به همراه داشت و کودکان چهره‌های عصبانی را سریعتر از چهره‌های شاد تشخیص دادند. اما زمانی که مراقبِ کودک دست او را گرفت، سوگیری تهدید کودکان به میزان قابل توجهی کاهش یافت (Thrasher & Grossman, 2019).

تحقیقات نشان می‌دهد که لمس، اثرات مثبت فوری بر روی نوزادان نیز دارد. تماس پوست به پوست می تواند گریه را کاهش دهد، خواب را تقویت کند و حتی به ایجاد یک روال شیردهی کمک می‌کند. این اثرات می‌تواند به‌طور باورنکردنی طولانی‌مدت باشد، به‌ویژه برای نوزادان نارس که معمولاً پس از تولد به انکوباتور نیاز دارند و اغلب بلافاصله تماس پوست به پوست از مادرشان دریافت نمی‌کنند.

بهترین مشاور رشت

چرا دست همدیگر را میگیریم

به عنوان مثال، در یک مطالعه، محققان به طور تصادفی یک گروه از نوزادان نارس را برای دریافت دو هفته تماس پوست به پوست از مادران خود اختصاص دادند، در حالی که گروه دوم از نوزادان نارس در انکوباتورهای خود در بیمارستان باقی ماندند. نوزادانی که لمس می‌شدند نسبت به نوزادانی که تحت درمان استاندارد قرار می‌گرفتند، پاسخ‌های استرس، الگوهای خواب و حتی برخی توانایی‌های شناختی بهتری داشتند.

مهمتر از همه، این اثرات هنوز در این کودکان 10 سال بعد نیز مشهود بود (Feldman, Rosenthal, & Eidelman, 2014). این نشان می‌دهد که لمس می‌تواند اثرات مهم و طولانی مدتی بر روی کودکان داشته باشد. و چیزی به نام بیش از حد وجود ندارد.

یک مطالعه نشان داد که بزرگسالانی که در دوران نوزادی در آغوش گرفته می‌شدند بیشترین احتمال را داشتند که در بزرگسالی سالم و سازگار باشند و این یکی از فواید گرفتن دست یکدیگر است. (Narvaez) ، وانگ و چنگ، 2016).

بنابراین در مناسبت‌های خاص عاشقانه، به جای اینکه پول خود را برای چیزهای زودگذر خرج کنید، دست همسرتان را کمی فشار دهید، کودک نوپایتان را در آغوش بگیرید یا دوستتان را گرم بغل کنید. ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که آنها برای گرم کردن قلب در این فصل سرد زمستان نیاز دارند.

چرا دست همدیگر را میگیریم

مطالب پربازدید دیگر:

خلاصه چرا دست همدیگر را میگیریم ؟

  • در بزرگسالان، گرفتن دست ممکن است استرس را کاهش دهد و درد را کاهش دهد.
  • در نوزادان و کودکان نیز می‌تواند استرس را کاهش دهد و به خواب و رفاه عاطفی کمک کند.
  • در روز ولنتاین، به جای خرج کردن پول برای چیزی زودگذر، سعی کنید دست همسرتان را فشار دهید یا کودک نوپاتان را در آغوش بگیرید.

 

108 بازدید
Rate this post
دسته بندی : مجله روانشناسی آرامش زندگی مطالب عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت دهی آنلاین ۰۱۳-۳۲۱۲۵۹۷۸